SylabUZ

Generate PDF for this page

Theories of Cultural Education - course description

General information
Course name Theories of Cultural Education
Course ID 14.7-WP-PEDP-TEK-C_pNadGenVXMX7
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z koncepcjami edukacji kulturalnej - podejściami tradycyjnymi i współczesnymi oraz przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w pracy animacyjnej,

Prerequisites

Zaliczony kurs zajęć z historii wychowania, doktryn pedagogicznych, teorii kultury i animacji.

Scope

Wykłady

Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej. Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman). Sztuka jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read). Współczesne dylematy edukacji kulturalnej.

Ćwiczenia

Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki, edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej; edukacja socjokulturalna. Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej. Dobre praktyki edukacyjne. Koncepcja cyklu zajęć edukacji kulturlanej.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składa się wynik uzyskany z pracy kontrolnej ocenianej według progów punktowych, ocena za prezentację przykładowego projektu edukacji kulturalnej (tzw. dobrej praktyki), ocena za opracowaną samodzielnie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej oraz ocena aktywności na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego w formie testu z progami punktowymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

1.      Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.

2.      Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.

3.      Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.

4.      Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 09:35)