SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy in Media - course description

General information
Course name Pedagogy in Media
Course ID 03.4-WP-PEDP-PMed-W-S14_pNadGenI2SUL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Nowe media w komunikacji społecznej z językiem angielskim
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej, programów nauczania w zakresie edukacji medialnej na poziomie szkoły podstawowej, gimnazjum
i szkoły ponadgimnazjalnej, umiejętność krytycznego analizowania i odbierania treści przekazywanych za pośrednictwem mediów, poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów oddziaływania telewizji na człowieka, projektowanie i realizacja zajęć szkolnych w zakresie ścieżki między przedmiotowej podstawy edukacji medialnej.

Prerequisites

Podstawowe informacje z zakresu informatyki, technologii informacyjnych; podstawowa wiedza
o mediach i multimediach; podstawowe przygotowanie w zakresie wykorzystania mediów w edukacji.

Scope

Wykłady

Pedagogika medialna a edukacja medialna. Rozwój pedagogiki medialnej. Funkcje pedagogiki medialnej. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Edukacja medialne – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Program edukacji medialnej. Cele edukacyjne oraz osiągnięcia uczniów w zakresie edukacji medialnej na poszczególnych etapach kształcenia: szkoła podstawowa, gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna. Telewizja jako czynnik wspomagający proces wychowania. Rola telewizji w życiu rodzinnym. Funkcje wychowawcze telewizji. Przejawy ujemnego oddziaływania telewizji. Dezintegracja rodziny przez telewizję. Zagrożenia wynikające z nieracjonalnego korzystania z telewizji. Wpływ programów telewizyjnych na postawy i zachowania młodzieży. Obraz dziecka w reklamie telewizyjnej, wpływ reklamy na zachowania dzieci, sposoby prezentacji obrazu dziecka w reklamach telewizyjnych. Zastosowanie technologii informacyjnych w działaniach terapeutycznych. Obszary terapii komputerowej.

Laboratoria

Analiza treści komunikatów medialnych (programy telewizyjne, filmy, bajki, audycje itp.). Opracowanie i prezentacja wybranych scenariuszy zajęć w zakresie edukacji medialnej: komu potrzebna jest telewizja, sąd nad współczesną telewizją, my i media, informacje w mediach, jaka jest współczesna prasa, w świecie prasy kobiecej, media jako nałóg.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

WARUNKI ZALICZENIA:

Wykład – warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie laboratoriów. Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć na podstawie wybranego scenariusza zajęć w zakresie edukacji medialnej. Prowadzący ustalają, iż zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie średnią arytmetyczną pozytywnej oceny końcowej z laboratoriów oraz pozytywnej oceny zaliczającej wykłady.

Wykłady

Kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa: ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.

Recommended reading

  1. Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.
  2. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K., Edukacja medialna, Toruń 2002.
  3. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  4. Lemish D., Dzieci i telewizja: perspektywa globalna, Kraków 2008.
  5. Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa 2007.
  6. Śliwerski B., red., Pedagogika subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, T. III, Gdańsk 2006.

Further reading

  1. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.
  2. Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000, 4.
  3. Lewowicki T., Siemieniecki B., red., Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Toruń 2004.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 15-07-2016 12:30)