SylabUZ

Generate PDF for this page

Mechanisms of Social Communication in Internet - course description

General information
Course name Mechanisms of Social Communication in Internet
Course ID 15.0-WP-PEDP-MKSI-W-S14_pNadGenXFSNX
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Nowe media w komunikacji społecznej z językiem angielskim
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marek Furmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wiadomości: zna terminy i zakres pojęć dotyczących komunikacji społecznej i sieciowej w internecie; ma elementarną wiedzę dotycząca personalizacji komputerów w komunikowaniu społecznym; zna elementarne uwarunkowania bezpieczeństwa sieciowego. Umiejętności: posiada specjalistyczne umiejętności z zakresu konstruowania nowych mediów w serwisach sieciowych WWW i Web 2.0. Posiada umiejętności stosowania nowych mediów w komunikacji społecznej. Kompetencje społeczne: realizuje zadania z poszanowaniem prawa autorskiego; kształtuje postawy odpowiedzialności i szacunku dla cudzej własności intelektualnej; potrafi wzbogacić dowolny przekaz komunikacyjny stosując nowe media.

Prerequisites

Podstawy socjologii, teorii kultury, historii kultury, pedagogiki społecznej, komunikacji społecznej.

Scope

Wykłady
Istota komunikacji społecznej i Internecie. Podstawowe uwarunkowania komunikacji społecznej w Internecie: Składowe uwarunkowania komunikacji sieciowej, użytkownicy sieci, komunikacji człowieka z komputerem, dostęp do sieci, usługi komunikacji sieciowej. Technologie wirtualnego świata: Rola technicznych aspektów komunikacji, moc i pamięć, forma informacji, konstrukcja zasobów on-line, zarządzanie stronami. Personalizacja: budowanie profilu użytkownika, kategorie informacji analitycznych, dane behawioralne (Lifetime Individual Visitor Experience), informacje statystyczne, diagnoza emocjonalnych odczuć adresata, modele upowszechniania danych. Determinanty kategorii komunikacji społecznej w Internecie: komunikacja synchroniczna, asynchroniczna, komunikacja aktywna, komunikacja autonomicznych maszyn. Uwarunkowania bezpieczeństwa sieciowego: malware, obrona bezpieczeństwa sieci, bezpieczeństwo korespondencji, anonimowość i identyfikacja, prawo. Paradoksy komunikacji sieciowej: ograniczenia informacyjne wirtualnego świata, dominacja językowa, kreatywność z siecią, konsekwencje komunikacji społecznej. 
Laboratoria
Wykorzystanie narzędzi i zasobów sieciowych w komunikacji społecznej: strategie i źródła pozyskiwania informacji w sieci Internet; Broker informacji (charakterystyka, koncepcje warsztatu, definiowanie pojęć). Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym i zasoby pełnotekstowe w Internecie: Selektor wyników, geolokacja, gogle alerts, wybrane serwisy real time search. Netykieta i wybrane serwisy internetowe sieci WEB 2.0.Chmura znaczników i Crowdsourcing. Folksnomia: Google Bookmarks, Delicious.com, StumbleUpon; Inne projekty folksnomii. Wybrane przykłady aplikacji Web 2.0:, http://www.spidersweb.pl, http://www.mackozer.pl (aplikacja Instagram), Demotywatory, Digart, Facebook, Filmweb, Flaker, Flickr, Google+, Kwejk, Last.fm, Myspace, StumbleUpon, Twitter, Wykop.pl, Ważniejsze cechy portali: Cafe News, Eskobo, iGoogle. Głęboki Internet: Przykładowe globalne wyszukiwarki i specjalistyczne bazy danych; wybrane katalogi, internetowe, multiwyszukiwarki i oprogramowanie wyszukujące. Grywalizacja i wybrane projekty Wiki Media Foundation. Serwisy internetowe oparte na wiki: Wikipedia, Wikimedia Commons; Wikinews; Wikicytaty; Wikispecies; Wikiźródła; Wikisłownik; Wikibooks, Wikileaks.
 

Teaching methods

Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, metoda praktyczna: metoda projektu (projekt badawczy).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Efekty kształcenia będą weryfikowane dwoma sposobami: poprzez ocenę aktywności na zajęciach oraz wykonanie projektu (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna zgodna z przyjętymi założeniami).

Wykłady

Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładów.

Recommended reading

  1. Batorski D., Marody M., Nowak A., Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.
  2. Castels M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2010.
  3. Gogołek W., Komunikacja sieciowa: uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.
  4. Sadowski M., Rewolucja social media, Gliwice 2012.
  5. McQuil D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2008.
  6. Van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów, Warszawa 2010.

Further reading

  1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2005.
  2. Barney D., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
  3. Berger P., L., Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010.
  4. Castells M., Siła tożsamości, Warszawa 2010.
  5. Gergen K., J., Nasycone Ja:  dylematy tożsamości w życiu współczesnym, Warszawa 2010.
  6. Godzic W., Media audiowizualne, Warszawa 2010.
  7. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 2009.
  8. Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 2009.

Notes

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami dla projektu jest dostępny na platformie e-learningowej KMTI.


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 14-07-2016 23:30)