SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogiczne zagrożenia medialne i ich profilaktyka - course description

General information
Course name Pedagogiczne zagrożenia medialne i ich profilaktyka
Course ID 05.0-WP-PEDP-PZM-L-S14_pNadGenG36LU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Nowe media w komunikacji społecznej z językiem angielskim
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie podstawowych pojęć w zakresie zagrożeń medialnych (uzależnienie, uzależnienia medialne, przemoc, agresja, itp.), wyjaśnienie problemu uzależnień medialnych. Poznanie pozytywnych i negatywnych aspektów wykorzystania gier komputerowych. Wyjaśnienie głównych koncepcji tłumaczących wpływ mediów na zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Przygotowanie studenta do bezpiecznego korzystania z mass mediów i Internetu oraz projektowania warsztatów edukacyjnych w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości z przedmiotów obowiązkowych: „pedagogika medialna”, „technologie informacyjne”, „mass media”, „media w edukacji”.

Scope

Problem uzależnienia od mediów, rodzaje uzależnień medialnych, przyczyny uzależnienia od mediów, społeczne i psychologiczne skutki uzależnień od mediów. Media zagrożeniem dla rozwoju i edukacji dziecka: przegląd badań prezentujących skutki nieracjonalnego korzystania z mediów przez dzieci, młodzież i rodzinę, zagrożenia w  rozwoju i edukacji dziecka. Agresja i przemoc w mediach: koncepcje wyjaśniające wpływ mediów na zachowania agresywne wśród dzieci i młodzieży. Zaniedbane obszary potrzeb i aktywności dzieci i młodzieży: sposoby spędzania wolnego czasu dawniej i dziś, zapomniane zabawy dla dzieci, aktywność fizyczna współczesnych dzieci, udział mediów w realizacji potrzeb dzieci i młodzieży. Problem cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży: istota zjawiska cyberprzemocy, formy i cechy cyberprzemocy, interwencja podejmowana w przypadku ujawnienia cyberprzemocy. Projekt i realizacja warsztatów edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i gimnazjalnym poświęconych bezpiecznemu korzystania z technologii informacyjnych.

Teaching methods

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia laboratorium jest realizacja zaplanowanych w programie zadań. Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką lub kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testu z progami punktowymi (warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów). Umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac – progi punktowe (warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Laboratoria

Zaliczenie laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich zadań i prac.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Recommended reading

  1. Filipiak M., Homo Communicans wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2004.
  2. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2006.
  3. Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów: wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.
  4. Lenardon J., Zagrożenia w Internecie: chroń swoje dziecko, Gliwice 2007.
  5. Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie, Gdańsk 2009.
  6. Young K., Klausing P., Uwolnić się z sieci: uzależnienie od Internetu, Katowice 2009.

Further reading

  1. Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa 2003.
  2. Doliński D., Psychologia reklamy, Wrocław2001.
  3. Feibel T., Zabójca w dziecinnym pokoju, przemoc i gry komputerowe, Warszawa 2006.
  4. Izdebska J., Dominacja mediów w środowisku wychowawczym dziecka, „Edukacja” 2000.
  5. Izdebska J., Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku: niepokoje i nadzieje, Białystok 2000.
  6. Reeves B., Nass C., Media i ludzie, Warszawa 2000.
  7. Siemieniecki B., red., Manipulacja – media – edukacja, Toruń 2007.

Notes


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 15-07-2016 12:00)