SylabUZ
Course name | Wychowanie w różnych religiach i kulturach |
Course ID | 05.9-WP-PEDP-REL-W _pNadGenP5MO4 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Nowe media w komunikacji społecznej z językiem angielskim |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami wychowawczo-religijnymi starożytności greckiej. Kryterium prawdziwości religii jako czynnik wychowawczy ze stanowiska religioznawstwa naukowego. Przedstawienie elementarnych założeń doktrynalnych, oraz religijno - pedagogicznych monoteizmu (judaizmu, islamu, chrześcijaństwa). Uzasadnienie wpływu filozofii i religii na model wychowania, małżeństwa i rodziny. Aktywność wychowawcza religii monoteistycznych w konfrontacji ze współczesnym prozelityzmem: islamu (prześladowania chrześcijan), oraz aktywnością sekt. Relacja odkryć naukowych do zjawisk porządku nadprzyrodzonego-kontekst poznawczy i jego wpływ na wychowanie w XXI w. (nauka a tłumaczenie tychże zjawisk - wybrane przykłady).
brak
Filozoficzne i religijne konteksty wychowawcze starożytności greckiej. Kryteria prawdziwości chrześcijaństwa ze stanowiska religioznawstwa jako nauki. Wybrane religie świata w zarysie i ich oddziaływanie pedagogizujące z punktu widzenia religii monoteistycznych. Religie kulturowo-wychowawczymi organizacjami, wspólnotami, z ich doktryną i kultem. Religijne wychowanie instytucjonalne na przykładzie szkół katolickich (także wyższych) w Polsce i na świecie. Wychowawcze znaczenie beatyfikacji i kanonizacji. Proedukacyjne organizacje religijne (polska RSK, watykańska KWK, międzynarodowa OIEC). Cele wychowawcze duszpasterstwa akademickiego, a współczesne filozoficzne koncepcje małżeństwa i rodziny. Globalne problemy wychowania międzykulturowego a religia upolityczniona (dżihad, terroryzm), oraz masowe ruchy migracyjne. Wybrane aspekty trwałości, zmiany i kontestacji wychowawczo - kulturowej. „Wiara i rozum” (Fides et Ratio), religia i nauka jako dopełniające się modele poznawcze. Znaczenie odkryć naukowych dla wychowania religijnego (wybrane przykłady).
wykład, wykład konwersatoryjny
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie wykładów: wykłady kończą się weryfikacją efektów kształcenia na podstawie opanowanych treści wykładowych, znajomości literatury podstawowej i uzupełniającej, poprawnej odpowiedzi ustnej i pisemnej (pracy kontrolna). Ocenie podlegać będzie merytoryczność, zgodność, spójność przedmiotowa prezentowanego zagadnienia, trafny dobór źródeł (zgodność literatury z prezentowanym tematem pracy), dydaktyczno - naukowa aktywność. Oprócz opanowania treści przedmiotowych, niezbędny do zaliczenia wymóg dotyczy: szacunku do osób tworzących wspólnotę akademicką różnych wyznań, respektowania specyfiki realizowanych treści przedmiotowych, tolerowania różnorodności religijno - wychowawczych (tj. cierpliwego znoszenia różnic dla wspólnego dobra) w duchu ogólnie uznanych uniwersalnych norm kulturowych, potwierdzenia zobowiązania do realizacji i akceptacji przepisów regulaminu studiów w Uniwersytecie Zielonogórskim poprzez wybór przedmiotu „Wychowanie w różnych religiach ...”. Uniemożliwianie realizacji zajęć i powyższych warunków jest równoznaczne z rezygnacją (samowykluczeniem) i nie zaliczeniem tegoż przedmiotu.
Ocena końcowa. Składają się na nią: oceny cząstkowe uzyskane na zajęciach, ocena zadanej pracy pisemnej (kontrolnej) i odpowiedzi końcowej (ustnej).
1. Religia w świecie współczesnym, Studia religiologiczne, Zarys problematyki religiologicznej, [red.: H. Zimoń], tom 1, Wyd. 1, Towarzystwo Naukowe katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991.
2. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, W przekładzie z języków oryginalnych, Biblia Tysiąclecia, [red.: A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk], Wyd. 4, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań-Warszawa 1994.
3. R. Małachowski, Działalność wychowawcza księdza Aleksandra Zienkiewicza na Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej i Dolnym Śląsku, Wyd. 1, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.
4. R. Małachowski, Średnie szkolnictwo katolickie w Polsce i wybranych państwach europejskich (lata 1945-2000), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.
1.. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość: rozmowy na przełomie tysiącleci, [red.: B. Poźniak], Kraków 2005 (wybrane fragmenty).
2. Kultura, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, [red.: M. A. M. Krąpiec], t. 6, Lublin 2005.
3. R. Małachowski, Pedagogika religijna i jej konteksty: bibliografia (lata 1989-2004), Warszawa-Zielona Góra 2006.
4. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii: filozofia starożytna i średniowieczna, t. 6, Warszawa 1981
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-10-2016 10:35)