SylabUZ

Generate PDF for this page

Management of the Small and Medium-Sized Enterprises - course description

General information
Course name Management of the Small and Medium-Sized Enterprises
Course ID 04.9-WE-EP-ZMiŚP
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Electrical Engineering / Electrical Power Engineering and Power Electronics
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Iwona Grobelna
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z pojęciami z obszaru zakładania własnej firmy i jej zarządzania, wyboru podmiotu działalności gospodarczej, opracowania biznes-planu.

Prerequisites

Brak.

Scope

Podstawowe pojęcia i kategorie normatywne. Pojęcie przedsiębiorcy, firmy, działalności gospodarczej. Organy koncesyjne i zezwalające. Oznaczenie przedsiębiorcy. Krajowy Rejestr Sądowy. Słownik kategorii normatywnych i ekonomiczno-rynkowych. Wypracowanie decyzji o założeniu własnej firmy. Pomysł założenia firmy prywatnej. Koncepcja ogólna utworzenia firmy. Znaczenie czynników: lokalizacji, obszaru działania, popytu i podaży, konkurencji, ryzyka. Źródła sfinansowania „rozruchu” firmy. Ocena: opłacalności ekonomicznej, zagrożeń i barier, możliwości i szans rozwoju. Decyzja o założeniu własnej firmy.
Wybór podmiotu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca działający jednoosobowo i wspólnik. Firma prywatna prowadzona przez osobę fizyczną. Firma wolnego zawodu. Rodzinna firma prywatna. Spółki: cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna. Osobowość prawna spółek. Procedura założenia firmy (plan czynności). Procedura formalno-prawna i administracyjna. Plan czynności związanych z założeniem firmy; założenie firmy prywatnej przez osobę fizyczną; założenie firmy wolnego zawodu; założenie rodzinnej firmy prywatnej; założenie spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej komandytowo - akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej; uzyskanie koncesji lub zezwolenia. Procedura założenia firmy (rejestracja, zgłoszenia). Rejestracja firmy w KRS. Uzyskanie numeru statystycznego w systemie REGON. Uzyskanie NIP w urzędzie skarbowym. Rejestracja podatnika VAT. Otwarcie rachunku bankowego. Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Ubezpieczenia osobowe i majątkowe. Zawiadomienie innych urzędów lub instytucji publicznych.
Biznes-plan. Podstawy metodyczne biznes-planu. Baza przygotowawcza do opracowania biznes-planu. Opracowanie biznes-planu. Plan: organizacyjny, inwestycyjny, produkcji, marketingu, sprzedaży, finansowy. Środki i metody realizacji, kontrola. Początek działalności firmy. Zaprowadzenie właściwych ksiąg i potrzebnych ewidencji. Ustalenie struktury organizacyjnej i obiegu dokumentów. Utworzenie stanowisk pracy i zatrudnienie pracowników. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Wyposażenie materiałowo-techniczne. Promocja, reklama, marketing. Metody sprzedaży i zarządzania firmą.

Teaching methods

dyskusja, metoda przypadków, wykład problemowy, wykład konwencjonalny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów pisemnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.

Recommended reading

  1. Bieżące uregulowania prawne.
  2. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości, https://ems.ms.gov.pl/start
  3. Materiał y źródłowe i informacyjne Ministerstwa Gospodarki, http://www.mg.gov.pl/
  4. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, https://www.mpips.gov.pl/
  5. Materiały informacyjne Komisji Europejskiej, http://ec.europa.eu/growth/index_en.htm
  6. Skowroński S.: Mały Biznes, czyli przedsiębiorczość na własną rękę, INROR, Warszawa, 1998.
  7. Strużycki M.: Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania Europejskie, Difin, Warszawa, 2002.
  8. Zarządzanie marketingowe małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Pr. Zbiorowa, Difin, Warszawa, 1998.

Further reading

Brak.

Notes


Modified by dr hab. inż. Radosław Kłosiński, prof. UZ (last modification: 19-09-2016 00:11)