SylabUZ

Generate PDF for this page

Edukacja plastyczno-techniczna z metodyką I - course description

General information
Course name Edukacja plastyczno-techniczna z metodyką I
Course ID 05.1-WP-PEDP-EPT1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Katarzyna Lotka-Cuprych
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i przykładami zaczerpniętymi z obszaru sztuk wizualnych. Rozwijanie umiejętności manualnych, myślenia twórczego, kreatywności i wyobraźni uczestników. Nauka praktycznego wykorzystania różnorodnych materiałów i technik plastycznych w celu opracowywania autorskich scenariuszy zajęć. Nauka analizy powstałych prac oraz zrealizowanych warsztatów twórczych.

Prerequisites

Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz zapoznanie się typowymi stadiami ewolucji plastycznej wśród dzieci.

Scope

Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: kompozycja plastyczna, problemy barwy, linia i plama w pracach plastycznych, kompozycje przestrzenne, problem różnicowania faktur w pracach plastycznych (wykorzystanie techniki kolażu). Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – szablonem oraz kalkografem. Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką pasteli olejnych oraz farb akrylowych). Konstruowanie konspektów – scenariuszów zajęć (w tym: cele ogólne i szczegółowe, metody nauczania, środki dydaktyczne, techniki plastyczne, formy nauczania. Przebieg zajęć, fazy wprowadzającej, realizacyjnej i podsumowującej. Warsztaty twórcze – przykłady autorskich scenariuszy omówione przez prowadzącego, analiza przeprowadzonych przez studentów warsztatów artystycznych. Propozycje scenariuszy opracowane przez studentów – wykorzystanie w kreatywny sposób technik plastycznych do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą. Nauka interpretacji i omawiania prac plastycznych oraz analiza kryteriów ich oceniania. Przegląd i omówienie prac każdego ze studentów – ewaluacja semestralna.

Teaching methods

Zajęcia mają charakter warsztatów twórczych, w trakcie których wyróżnić można następujące metody pracy: ćwiczenia praktyczne, prezentacje i opisy, pogadanki, dyskusje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Koonwersatoria

Student oceniany jest na podstawie: przygotowania do zajęć (30%),  aktywnego w nich uczestnictwa (30%), umiejętności analizy i wyciągania wniosków na podstawie powstałych prac (10%), przeglądu prac i podsumowania końcowego (30%).

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.

 

Recommended reading

  1. Karolak W., Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Warszawa 1998.
  2. Szuman S., Sztuka dziecka, Warszawa 1990.
  3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983. 

Further reading

  1. Józefowski E., Książka o książkach, Zielona Góra 1999.
  2. Nęcka E., Trening twórczości, Kraków 1998.
  3. Warsztaty edukacji twórczej, red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 12-07-2016 18:56)