SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy terapii pedagogicznej - course description

General information
Course name Podstawy terapii pedagogicznej
Course ID 05.6-WP-PEDP-PTP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i wczesne nauczanie języka obcego
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu terapii pedagogicznej i metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej do praktyki edukacyjnej (wstępna diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się, dostosowanie toku lekcji do możliwości uczniów z dysleksją); zapoznanie z możliwościami współpracy nauczyciela z pedagogiem terapeutą i innymi specjalistami w zespołach edukacyjno-terapeutycznych.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metodyka edukacji wczesnoszkolnej (zwłaszcza metody nauki czytania i pisania).

Scope

Wprowadzenie do terapii pedagogicznej, wyjaśnienie pojęć „terapia”, „terapia przyczynowa”, „terapia objawowa”; „terapia pedagogiczna”, „zajęcia korekcyjno-kompensacyjne”, „zajęcia reedukacyjne”, „zajęcia wyrównawcze”, „specyficzne trudności w uczeniu się”, „dysleksja”, „dysleksja rozwojowa”, „dysortografia”, „dysgrafia”, „dyskakulia”. System opieki terapeutycznej. Symptomy ryzyka dysleksji: a) w wieku niemowlęcym (0-1 r.ż) i poniemowlęcym (2-3 r.ż); b) w wieku przedszkolnym (3-5 r.ż); c) w wieku 6-7 lat; d) u uczniów klas I-III, leworęczność i sposoby pracy z dzieckiem leworęcznym. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Dyskalkulia. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno- kompensacyjnych. Programy terapeutyczne: prezentacja programów terapeutycznych wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny, pokaz, prezentacja, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), oceny z projektów (50%).

Ocena końcowa

Oceną końową jest ocena z wykładów.

Recommended reading

1.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.

2.      Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.

3.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

4.      Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.

5.      Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.

6.      Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

7.      Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Further reading

1.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna wieku przedszkolnego, Warszawa 1985.

2.      Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.

3.      Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

4.      Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.

5.      Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.

6.      Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

7.      Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Notes

Dla studentów, którzy studiują „edukację elementarną i wczesne nauczania języka obcego” przedmiot jest obowiązkowy, dla studentów „edukacji elementarnej i wczesnej edukacji artystycznej” – wybieralny.


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 08:18)