SylabUZ

Generate PDF for this page

Theoretical aspects of education - course description

General information
Course name Theoretical aspects of education
Course ID 05.7-WP-PEDP-TPW-W_pNadGenSHL89
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych; wprowadzenie w proces samowychowania.

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Pojęcie wychowania i jego cechy. Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej. Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej. Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania. Wartości źródłem wychowania. Cele i metody wychowania. Wartości źródłem wychowania. Dziedziny wychowania.

Ćwiczenia

Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna. Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania. Charakterystyka procesu wychowawczego. Operacjonalizacja celów wychowania. Sytuacje wychowawcze. Zasady i formy wychowania. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Forma zaliczenia wykładu: zaliczenie z oceną.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ćwiczenia

Wiedza zostanie sprawdzona w formie testu z przedziałami punktowymi.  Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym.  Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ocena końcowa

Ocenę końcową z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

1.     Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

2.     Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.

3.     Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

4.     Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

5.     Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

6.     Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

7.     Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Further reading

1.     Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

2.     Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.

3.     „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 10:23)