SylabUZ
Course name | Introduction to psychology |
Course ID | 14.4-WP-PEDP-WPS-W_pNadGenK81Y7 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Logopedia i język migowy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z terminologią psychologiczną, podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka oraz ze specyfiką psychologii jako nauki. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej.
Brak
Psychologia, jako nauka, psychologia a pedagogika, koncepcje psychologiczne człowieka, osobowość, temperament, inteligencja i inne zdolności, procesy poznawcze, emocje i motywacja, stres psychologiczny, biologiczne podstawy procesów psychicznych. Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych. Koncepcje i paradygmaty psychologii historycznie i współcześnie – psychologia introspekcyjna, psychologia behawiorystyczna, psychologia psychodynamiczna, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna, psychologia ewolucyjna. Zasadnicze dylematy psychologii – dziedziczność czy środowisko, mózg a psychika, rozum a emocje, wolność czy konieczność, indywidualność czy kolektywizm. Metody badań psychologicznych ze szczególnym uwzględnieniem eksperymentu, metody klinicznej i metod korelacyjnych. Trwałe wyznaczniki zachowania (struktury psychiczne) – temperament, inteligencja, osobowość. Zmienne wyznaczniki zachowania (procesy psychiczne) – wrażenia, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, emocje, motywacja. Sytuacyjne uwarunkowania zachowania-sytuacje trudne i ich następstwa.
Wykład tradycyjny z elementami wykładu problemowego; konwersatoryjny.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego jest aktywna obecność na wykładach. Ocena końcowa wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie testu wielokrotnego wyboru. Pozytywny wynik zaliczenia: ponad 50% prawidłowego wykonania testu.
Ocena końcowa
Ocena końcowa – ocena z wykładów.
1. Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii, Gdańsk 2003.
2. Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.
3. Strelau J., Doliński D., Psychologia: podręcznik akademicki, Gdańsk 2008.
4. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi, Gdańsk 2005.
5. Strelau J., Doliński D. (2010), Psychologia akademicka: podręcznikPodobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”., T. I-II, Gdańsk.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.
2. Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.
3. Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, , Warszawa 1997.
Każdorazowo podawana przez prowadzącego stosownie do tematu.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 11:40)