SylabUZ

Generate PDF for this page

Logorythmics - course description

General information
Course name Logorythmics
Course ID 05.6-WP-PEDP-LOGR-Ć_pNadGenZWR5F
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Cel Przedmiotu:

Zapoznanie z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody terapeutycznej i wspomagającej terapię logopedyczną.

 

 

Prerequisites

Brak.

Scope

Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Podstawowe pojęcia muzyki: rytm, metrum, tempo. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych: inhibicyjno-incytacyjne, metrorytmiczne, polirytmiczne oraz ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem z zaburzoną komunikacją.

Teaching methods

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz prezentacji (25%), projekcie (25%).

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

1.     Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.

2.     Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.

3.     Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.

4.     Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.

 

Further reading

1.     Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.

2.     Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.

3.     Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.

4.     Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-07-2016 11:15)