SylabUZ
Course name | Logorythmics |
Course ID | 05.6-WP-PEDP-LOGR-Ć_pNadGenZWR5F |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Logopedia i język migowy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Cel Przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi założeniami rytmiki E. J. Dalcroze'a i C. Orffa oraz znaczeniem ćwiczeń muzycznych i ruchowych (logorytmika) dla wspomagania funkcjonowania człowieka. Wskazanie zadań logorytmiki jako metody terapeutycznej i wspomagającej terapię logopedyczną.
Brak.
Pojęcie logorytmiki – jej zasady i cele. Podstawowe pojęcia muzyki: rytm, metrum, tempo. Rodzaje ćwiczeń logorytmicznych: inhibicyjno-incytacyjne, metrorytmiczne, polirytmiczne oraz ich konkretne przykłady. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a i Carla Orffa. Ruch w logorytmice a rozwój i stymulacja mowy dziecka. Różnorodne wykorzystanie ćwiczeń ruchowych, oddechowych, słuchowych z muzyką i akompaniamentem w pracy z dzieckiem z zaburzoną komunikacją.
Klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz prezentacji (25%), projekcie (25%).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.
1. Kilińska-Ewertowska E., Logorytmika, Lublin 1980.
2. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1987.
3. Surowaniec J., Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 1993.
4. Walencik-Topiłko A., Rytm muzyczny i logorytmika w terapii logopedycznej dotyczącej dyslalii, [w:] Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1998.
1. Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
2. Nowak J., Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993.
3. Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, Warszawa 1979.
4. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, Warszawa 1998.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-07-2016 11:15)