SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Speech Therapy - course description

General information
Course name Introduction to Speech Therapy
Course ID 05.6-WP-PEDP-WDL-Ć_pNadGenNZ2PA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką logopedii – przedmiotem zadaniami, działami, specjalizacjami. Zapoznanie z rysem historycznym i prekursorami logopedii, organizacja opieki logopedycznej. Przygotowanie studentów do dalszych studiów z zakresu logopedii.

Prerequisites

Brak.

Scope

Zakres tematyczny przedmiotu:

Wykłady

Początki i rozwój logopedii w Polsce i na świecie. Przedmiot logopedii (mowa i jej aspekty, zaburzenia mowy, zjawisko logopedyczne). Logopedyczne definicje mowy i jej składników. Miejsce logopedii wśród innych nauk. Koncepcje logopedii (medyczna, pedagogiczna, lingwistyczna, holistyczna). Interdyscyplinarny charakter logopedii. Historia zawodu logopedy.

Ćwiczenia

Prekursorzy logopedii (Jan Siestrzyński, Benedykt Dylewski, Władysław Ołtuszewski, Leon Kaczmarek). Działy i zadania logopedii. Charakterystyka zawodu logopedy i nauczyciela logopedy. Miejsca pracy logopedy. Specjalizacje zawodowe (neurologopedia, surdologopedia, logopedia artystyczna). Organizacja opieki logopedycznej w Polsce i na świecie – uwarunkowania prawne. Kształcenie logopedów w Polsce i na świecie. Etyczny aspekt zawodu logopedy.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz prac pisemnych (25%).

Wykłady

Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 70% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

 

Recommended reading

1.     Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999

2.     Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.

3.     Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.

4.     Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.

 

Further reading

1.     Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-07-2016 11:25)