SylabUZ
Course name | Introduction to Speech Therapy |
Course ID | 05.6-WP-PEDP-WDL-Ć_pNadGenNZ2PA |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Logopedia i język migowy |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Exam |
Zapoznanie studentów z problematyką logopedii – przedmiotem zadaniami, działami, specjalizacjami. Zapoznanie z rysem historycznym i prekursorami logopedii, organizacja opieki logopedycznej. Przygotowanie studentów do dalszych studiów z zakresu logopedii.
Brak.
Zakres tematyczny przedmiotu:
Wykłady
Początki i rozwój logopedii w Polsce i na świecie. Przedmiot logopedii (mowa i jej aspekty, zaburzenia mowy, zjawisko logopedyczne). Logopedyczne definicje mowy i jej składników. Miejsce logopedii wśród innych nauk. Koncepcje logopedii (medyczna, pedagogiczna, lingwistyczna, holistyczna). Interdyscyplinarny charakter logopedii. Historia zawodu logopedy.
Ćwiczenia
Prekursorzy logopedii (Jan Siestrzyński, Benedykt Dylewski, Władysław Ołtuszewski, Leon Kaczmarek). Działy i zadania logopedii. Charakterystyka zawodu logopedy i nauczyciela logopedy. Miejsca pracy logopedy. Specjalizacje zawodowe (neurologopedia, surdologopedia, logopedia artystyczna). Organizacja opieki logopedycznej w Polsce i na świecie – uwarunkowania prawne. Kształcenie logopedów w Polsce i na świecie. Etyczny aspekt zawodu logopedy.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz prac pisemnych (25%).
Wykłady
Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 70% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G., red., Logopedia: pytania i odpowiedzi, Opole 1999
2. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
3. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
4. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
1. Skorek E.M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2000.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-07-2016 11:25)