SylabUZ

Generate PDF for this page

Sex education - course description

General information
Course name Sex education
Course ID 05.9-WP-PEDP-EDSX-W_pNadGen1HQA1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności człowieka, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i psychologii.

Scope

Wykłady

Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej.

Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. Wychowanie restrykcyjne, permisywne i wychowanie złotego środka. Socjalizacja i obyczajowość seksualna. Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych.  Edukacja seksualna w Polsce. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją.

Ćwiczenia

Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością. Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. Wychowanie a role płciowe. Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu. Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne. Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. Zagadnienia naturalnych metod planowania rodziny oraz metod antykoncepcyjnych jako temat edukacji seksualnej. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.

Teaching methods

Wykłady – wykład, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć oraz test z progami punktowymi.

Ocena końcowa

Końcowa ocena z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Beisert M., Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych  dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone”, 2006, nr 16.
  3. Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] Psychologia kliniczna, T. II, red. H. Sęk, Warszawa 2007.
  4. Chomczyńska-Miliszkiewicz M., Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym: konteksty pedagogiczne i psychologiczne, Lublin 2002.
  5. Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.
  6. Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K, (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
  7. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.
  8. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
  9. Jak bardzo niebezpieczny jest Internet – raport z projektu Netochron, Warszawa 2009, online: www.netochron.pl.
  10. Kijak R.J., Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009.
  11. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
  12. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
  13. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2008.
  14. Seksualność człowieka w cyklu życia, red. M. Beisert, Warszawa 2006.
  15. Seksuologia społeczna, red. K. Imieliński, Warszawa 1974.
  16. Szlendak T., Supermarketyzacja: religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej, Wrocław 2004.

Further reading

1.     Bądź odpowiedzialny: wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie, pis programu edukacyjnego i jego realizacji, red. K. Wąż, Zielona Góra 2008.

2.     Beisert M., Seks twojego dziecka, Poznań 1991.

3.     Mentlewicz A., Południewski G., Antykoncepcja, czyli świadome macierzyństwo, Warszawa 2001.

4.     Wojtasiński Z., 101 mitów o seksie, Warszawa 2012.

5.     Zagrożenia okresu dorastania, red. Z. Izdebski, Zielona Góra 2008.

6.     Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka,Gdańsk 2010.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 15:52)