SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia edukacji |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-PEDP-SE-W_pNadGenNNX3T |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Logopedia i język migowy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje zagadnienia selekcyjnej i socjalizacyjnej funkcji edukacji, socjologicznych aspektów funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych. Prezentowane są ważniejsze teorie, a w ich ramach wybrane koncepcje, ukazujące relację pomiędzy edukacją a społeczeństwem, które mają na celu wyjaśnianie mechanizmów powstawania nierównych szans w oświacie oraz konsekwencji określonych mechanizmów selekcyjnych w szkolnictwie.
Student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii. Powinien być zaznajomiony z najważniejszymi teoriami socjologicznymi, w kontekście których jest analizowana edukacja, pojęciami takimi jak: struktura społeczna, czy socjalizacja.
Socjologia edukacji, jako dyscyplina teoretyczna, historyczne korzenie. Pojęcie edukacji w socjologii oraz pojęć z nim związanych. Szkoła w systemie edukacji. Edukacja a procesy stratyfikacji społeczeństwa – perspektywy socjologiczne. Selekcje szkolne i ich społeczne uwarunkowania. Edukacja z perspektywy „ukrytego” programu. Przekształcenia w strukturze i funkcjach edukacji w Polsce i ich społeczne konsekwencje. Nierówności cyfrowe – nowy wymiar zróżnicowania społecznego wśród młodzieży. Człowiek, jako jednostka twórcza.
Wiadomości przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego. Dla lepszego zobrazowania niektórych zjawisk przewidziane są filmy dokumentalne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Kolokwium z pytaniami problemowymi. Ocena z wykładu to ocena z kolokwium.
Ocena końcowa
Ocenę końcowa stanowi ocena z wykładów.
Każdorazowo ustalany przez prowadzącego.
brak
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 15:53)