SylabUZ

Generate PDF for this page

Zaburzenia czytania i pisania - course description

General information
Course name Zaburzenia czytania i pisania
Course ID 05.6-WP-PEDP-ZCP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Logopedia i język migowy
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu terapii pedagogicznej i wybranych elementów metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy z zakresu terapii pedagogicznej do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami współpracy logopedy z nauczycielem specjalista terapii pedagogicznej.

 

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej, podstawy psychologii klinicznej, metodyka edukacji wczesnoszkolnej (zwłaszcza metody nauki czytania i pisania).

Scope

Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu terapii pedagogicznej. Cele, podmiot, przedmiot i formy terapii pedagogicznej. Przyczyny trudności w uczeniu się. Teorie specyficznych trudności w uczeniu się. Symptomy ryzyka dysleksji. Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej w oparciu o wybrane metody. Zasady prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.

Teaching methods

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda projektu, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektu (25%) oraz studium przypadku (25%).

Ocenia końcowa

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

1.     Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.

2.     Brejnak W., Zabłocki K.J., Dysleksja w teorii i praktyce, Warszawa 1998.

3.     Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998.

4.     Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.

5.     Logopedia: pytania i odpowiedzi, T. II, Opole 2003.

6.     Szurmiak M., Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1987.

Further reading

1.     Bogdanowicz M., Trudności w pisaniu u dzieci, Gdańsk 1983.

2.     Nartowska H., Opóźnienia i dysharmonie rozwoju psychomotorycznego dziecka, Warszawa 1980.

Notes

Przedmiot obowiązkowy tylko dla studentów specjalności logopedia i język migowy.


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 10-07-2016 14:56)