SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika resocjalizacyjna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PRES-W_pNadGenRZUDX |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z obszarem tematycznym pedagogiki resocjalizacyjnej, wskazaniem kluczowych trendów i kierunków we współczesnej resocjalizacji. Z uwagi na wprowadzający charakter przedmiotu, kierunkujący zainteresowania słuchaczy celem jest uświadomienie studentom różnych problemów resocjalizacyjnych, którymi będą zajmować się podczas studiów w obrębie specjalistycznych przedmiotów.
Brak
Wykłady
Teoretyczne konteksty pedagogiki resocjalizacyjnej. Norma w kontekście granic zachowań wyznaczająca wymiar patologii zachowania. Zaburzenia w zachowaniu – niedostosowanie społeczne – przestępczość. Kryzysy rozwojowe jako czynnik sprzyjający zaburzeniom zachowania. Dorastanie społeczne a zachowania dewiacyjne młodzieży. Transmisja wzorów rodzinnych w genezie zaburzonych zachowań. Pedagog resocjalizacyjny – model wzorzec.
Ćwiczenia
Ewolucja zaburzeń w zachowaniu w kierunku przestępczości. Placówki resocjalizacyjne. Projektowanie systemów resocjalizacji. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Problem diagnozy resocjalizacyjnej (efektywność resocjalizacji, diagnoza atmosfery społecznej instytucji resocjalizującej). Problem drugiego życia w placówkach resocjalizacyjnych. Metaumiejetności i umiejętności specjalne pedagoga resocjalizacyjnego. Dynamika grupy o zaburzonych zachowaniach. Role społeczne w strukturze grupy resocjalizacyjnej.
Wykłady – wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – metoda sytuacyjna, dyskusja, praca grupowa, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin – test zawierający pytania problemowe, w których trzeba wskazać poprawne definicje, rozwiązania problemu. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny przedstawiają się następująco 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. db plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).
Ćwiczenia
Zaliczenie na ocenę – przygotowanie w formie pracy pisemnej koncepcji rozwiązania dylematów resocjalizacyjnych z wykorzystaniem podejmowanych w trakcie zajęć prób interpretacji i konceptualizacji zjawisk. Praca powinna zawierać następujące części: przedstawienie problemu, dyskusja z istniejącymi rozwiązaniami, wskazanie dylematów, szans i zagrożeń, sformułowanie propozycji rozstrzygnięć ze wskazaniem argumentacji.
Ocena końcowa
Oceną końcową będzie średnia arytmetyczna ocen z obu form zajęć (ćwiczeń i wykładów).
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 26-07-2016 19:53)