SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to psychology - course description

General information
Course name Introduction to psychology
Course ID 14.4-WP-PEDP-WPS-W_pNadGenN8N9H
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jerzy Herberger
  • dr Urszula Gembara
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z terminologią psychologiczną, podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka oraz ze specyfiką psychologii jako nauki. Student ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania psychicznego człowieka; zna podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej.

Prerequisites

Brak

Scope

Psychologia, jako nauka, psychologia a pedagogika, koncepcje psychologiczne człowieka, osobowość, temperament, inteligencja i inne zdolności, procesy poznawcze, emocje i motywacja, stres psychologiczny, biologiczne podstawy procesów psychicznych. Psychologia, jako nauka w systemie wiedzy. Psychologia a pedagogika. Działy psychologii teoretycznej i praktycznej. Metody badań psychologicznych. Koncepcje i paradygmaty psychologii historycznie i współcześnie – psychologia introspekcyjna, psychologia behawiorystyczna, psychologia psychodynamiczna, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna, psychologia ewolucyjna. Zasadnicze dylematy psychologii – dziedziczność czy środowisko, mózg a psychika, rozum a emocje, wolność czy konieczność, indywidualność czy kolektywizm. Metody badań psychologicznych ze szczególnym uwzględnieniem eksperymentu, metody klinicznej i metod korelacyjnych. Trwałe wyznaczniki zachowania (struktury psychiczne) – temperament, inteligencja, osobowość. Zmienne wyznaczniki zachowania (procesy psychiczne) – wrażenia, spostrzeganie, myślenie, wyobraźnia, uwaga, pamięć, emocje, motywacja. Sytuacyjne uwarunkowania zachowania-sytuacje trudne i ich następstwa.

Teaching methods

Wykład tradycyjny z elementami wykładu problemowego; konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Warunkiem przystąpienia do kolokwium końcowego jest aktywna obecność na wykładach. Ocena końcowa wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego w formie testu wielokrotnego wyboru. Pozytywny wynik zaliczenia: ponad 50% prawidłowego wykonania testu.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – ocena z wykładów.

Recommended reading

1.     Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii, Gdańsk 2003.

2.     Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.

3.     Strelau J., Doliński D., Psychologia: podręcznik akademicki, Gdańsk 2008.

4.     Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi, Gdańsk 2005.

5.     Strelau J., Doliński D. (2010), Psychologia akademicka: podręcznikPodobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”., T. I-II, Gdańsk.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

1.     Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.

2.     Wadeley A., Birch A., Malim T., Wprowadzenie do psychologii, Warszawa 2000.

3.     Zimbardo P.G., Ruch F.L., Psychologia i życie, , Warszawa 1997.

Każdorazowo podawana przez prowadzącego stosownie do tematu.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 11:42)