SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical doctrines - course description

General information
Course name Pedagogical doctrines
Course ID 05.0-WP-PEDP-DPED-W_pNadGenXKS8B
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat wybranych doktryn wychowania i kształcenia

Prerequisites

Uzyskanie zaliczenia ze wstępu do pedagogiki oraz historii wychowania i opieki

Scope

Pedagogika pozytywistyczna – orientacja i program badawczy pedagogiki pozytywistycznej; podstawowe pojęcia pedagogiki pozytywistycznej (socjologizm, psychologizm, pedagogizm); system nauczania wychowującego. Pedagogika personalistyczna – orientacje i odmiany pedagogiki pozytywistycznej, antropologiczne podstawy pedagogiki personalistycznej; relacje osobowe w pedagogice pozytywistycznej. Pedagogika egzystencjalna. Pedagogika pragmatyzmu. Pedagogika krytyczna. Pedagogika emancypacyjne. Pedagogika postmodernizmu. Pedagogika serca. Pedagogika niedyrektywna. Pedagogika nieautorytarna. Pedagogika Gestalt. Pedagogika antyautorytarna. Antypedagogika – idea wzajemnego wspomagania się w samowychowaniu; zadania antypedagogiki, wychowanie jako spotkanie, znaczenie samowychowania w rozwoju człowieka. Pedagogika międzykulturowa. Pedagogika analityczno-krytyczna – teoretyczne założenia pedagogiki krytycznej, wychowanie według pedagogiki krytycznej; warunki skuteczności oddziaływań wychowawczych. Pedagogika steinerowska – szkoły waldorfskie.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin pisemny w formie testowej. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym (analiza tekstu źródłowego). Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%).

Ćwiczenia

Test, ocena zgodnie z podanymi progami punktowymi.

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna z oceny z wykładów i ćwiczeń. Wiedza zostanie sprawdzona w formie testu końcowego. W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

 

Recommended reading

1.      Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

2.      Pedagogika: podręcznik akademicki, T. I, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

1.      Neill S., Summerhill, Katowice 1991.

2.      Głażewski M., O witalności szkoły, Zielona Góra 1996.

3.      Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1996.

4.      von Schoenebeck H., Antypedagogika w dialogu: wprowadzenie w rozmyślania antypedagogiczne, Toruń 1991.

5.      Sokal A., Bricmont J., Modne bzdury, Warszawa 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 12:06)