SylabUZ

Generate PDF for this page

Philosophical foundations of pedagogy - course description

General information
Course name Philosophical foundations of pedagogy
Course ID 05.0-WP-PEDP-FPP-C_pNadGenG1ISJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi filozoficznymi koncepcjami ontologicznymi, epistemologicznymi i antropologicznymi będącymi teoretycznymi podstawami refleksji i działalności pedagogicznej.

Prerequisites

Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

Scope

Powiązania edukacji z filozofią, uwarunkowania, inspiracje; Podstawowe nurtu filozoficzne a edukacja: idealizm a edukacja, realizm w edukacji, realizm teistyczny a edukacja, naturalizm a edukacja, pragmatyzm a edukacja, egzystencjalizm a edukacja, ideologia a edukacja, liberalizm a edukacja, konserwatyzm a edukacja, utopizm a edukacja, marksizm a edukacja, totalitaryzm w edukacji, perenializm a edukacja.

Teaching methods

Prezentacja multimedialna, praca z książką, dyskusja seminaryjna, praca z dokumentem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, umiejętność stymulowania do dyskusji oraz sposób prowadzenia dialogu z innymi, aktywny i refleksyjny udział w dyskusji. 

Ocena końcowa

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen, w tym samooceny studenta i oceny całej grupy oraz oceny wykładowcy.

Recommended reading

  1. Gutek L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 (od wyd. II tytuł zmieniony na: Filozofia dla pedagogów).
  2. Szołtysek A.E., Filozofia edukacji: kształtowanie umysłu, Kraków 2013.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

1.      Bagienni J., Fosl P.S., Przybornik filozofa: kompendium metod i pojęć filozoficznych, Warszawa 2010.

2.      Szołtysek A.E., Filozofia wychowania, Toruń 1998.

3.      Encyklopedia filozofii wychowania, red. S. Jedynak, J. Kojkoł, Bydgoszcz 2009.

4.      Sałaciński L., Aporie wychowawcze szkoły i nauczyciela: złudzenia transmisji wartości, Zielona Góra 2010.

5.      Głażewski M., Dystopia, Zielona Góra 2010.

6.      Gaarder J., Świat Zofii: cudowna podróż w głąb historii filozofii, Warszawa 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 14-07-2016 12:08)