SylabUZ

Generate PDF for this page

Resocialization diagnosis - course description

General information
Course name Resocialization diagnosis
Course ID 05.6-WP-PEDP-DRES-C_pNadGenSXFW2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wiedzą na temat przeprowadzenia prawidłowej diagnozy resocjalizacyjnej pod kątem niedostosowania społecznego wśród dzieci, adolescentów i osób dorosłych w środowisku otwartym oraz zamkniętym.

 

Prerequisites

 

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki oraz socjologii.

Scope

Treści wykładów:

Rodzaje diagnozy resocjalizacyjnej. Etapy diagnozy resocjalizacyjnej. Modele w diagnozie resocjalizacyjnej. Narzędzia pomiaru niedostosowania społecznego.

Treści ćwiczeń:

Diagnozowanie penitencjarne. Zakres i cele diagnozy penitencjarnej. Diagnoza nozologiczna i problemowa w spektrum działań resocjalizacyjnych. Rola diagnozy w konstruowaniu indywidualnych planów resocjalizacji i terapii. Niedostosowania Społecznego (SNS) Lesława Pytki. Arkusz Diagnostyczny Denisa H. Scotta w adaptacji J. Konopnickiego jako przykład wielowymiarowej diagnozy poziomu i rodzaju niedostosowania społecznego. Kwestionariusze Thomasa M. Achenbacha jako narzędzie do oceny stopnia i typu zaburzeń w zachowaniu. Skale Diagnostyczne dla Dzieci- CAS i dla rodziców - P-CAS (KayHodges) do diagnozy zaburzeń w zachowaniu u dzieci. Skala Wykolejenia w tłumaczeniu Mieczysława Rodochońskiego i Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej do oceny przystosowania szkolnego. Inwentarz Carla F.Jesnessa (JI) jako technika diagnozowania socjalności. Model diagnozy niedostosowania społecznego i socjalności J. M. Stanika. Kwestionariusz Wywiadu Środowiskowego i Skale Oceny Funkcjonowania Społecznego - diagnoza kliniczna w ujęciu Krystyny Ostrowskiej.

Teaching methods

Wykład – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia - pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja (panelowa, okrągłego stołu, wielokrotna), burza mózgów, giełda pomysłów, metody ekspresyjne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).

Wykłady

Egzamin złożony z dwóch części: pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie co najmniej 30% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%).

Recommended reading

  1. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa.
  2. Dybalska J. (2009), Kobieta w więzieniu. Warszawa.
  3. Hołyst B. (2007), Socjologia kryminalistyczna. Warszawa.
  4. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków.
  5. Kamiński M. (2006), Gry więzienne. Warszawa.
  6. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów.
  7. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Kraków.
  8. Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin.
  9. Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra.
  10. Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków.
  11. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków.
  12. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.

Further reading

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa.
  3. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań.
  4. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków.

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 26-07-2016 19:45)