SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology of Education - course description

General information
Course name Sociology of Education
Course ID 14.2-WP-PEDP-SE-W_pNadGen6VJ3J
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Martyna Roszkowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z edukacją. Problematyka prezentowana na wykładach obejmuje zagadnienia selekcyjnej i socjalizacyjnej funkcji edukacji, socjologicznych aspektów funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych. Prezentowane są ważniejsze teorie, a w ich ramach wybrane koncepcje, ukazujące relację pomiędzy edukacją a społeczeństwem, które mają na celu wyjaśnianie mechanizmów powstawania nierównych szans w oświacie oraz konsekwencji określonych mechanizmów selekcyjnych w szkolnictwie.

Prerequisites

Student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii. Powinien być zaznajomiony z najważniejszymi teoriami socjologicznymi, w kontekście których jest analizowana edukacja, pojęciami takimi jak: struktura społeczna, czy socjalizacja.

Scope

Socjologia edukacji, jako dyscyplina teoretyczna, historyczne korzenie. Pojęcie edukacji w socjologii oraz pojęć z nim związanych. Szkoła w systemie edukacji. Edukacja a procesy stratyfikacji społeczeństwa – perspektywy socjologiczne. Selekcje szkolne i ich społeczne uwarunkowania. Edukacja z perspektywy „ukrytego” programu. Przekształcenia w strukturze i funkcjach edukacji w Polsce i ich społeczne konsekwencje. Nierówności cyfrowe – nowy wymiar zróżnicowania społecznego wśród młodzieży. Człowiek, jako jednostka twórcza.

 

Teaching methods

Wiadomości przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego. Dla lepszego zobrazowania niektórych zjawisk przewidziane są filmy dokumentalne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Kolokwium z pytaniami problemowymi. Ocena z wykładu to ocena z kolokwium.

Ocena końcowa

Ocenę końcowa stanowi ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Fenomen nierówności społecznych, red. J. Klebaniuk, Warszawa 2007.
  2. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1989.
  3. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993.
  4. Mikiewicz P., Społeczne światy szkół średnich, Wrocław 2005.
  5. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wrocław  2005.
  6. Normalność i normalka: próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży, red. B. Fatyga, A. Tyszkiewicz, Warszawa 2001.
  7. Socjologia: lektury, red. P. Sztompka i M. Kucia, Kraków 2007.
  8. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972.
  9. Szymański M., Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna, Warszawa 1996.
  10. Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucje, upodmiotowienie, Warszawa 1996
  11. Wartości, polityka, społeczeństwo, red. M. Zahorska, E. Nasalska, Warszawa 2009.
  12. Włodarek J., Socjologia wychowania w Polsce, Poznań 1992.
  13. Żłobicki W., Ukryty program w edukacji: między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.

Każdorazowo ustalany przez prowadzącego.

Further reading

brak

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 20-07-2016 21:29)