SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology of Culture - course description

General information
Course name Sociology of Culture
Course ID 14.2-WP-PEDP-SK-W_pNadGenQ1Y8T
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy na temat wybranych zagadnień związanych z kulturą, a więc zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury, podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz zapoznanie studenta z problemami współczesnej kultury.

Prerequisites

Student powinien być po ukończonym kursie Wstępu do socjologii lub innym zawierającym te same efekty kształcenia. Powinien być zaznajomiony z najważniejszymi teoriami socjologicznymi, elementarnymi pojęciami oraz koncepcjami przydatnymi do analizowania zjawisk kultury.

Scope

Obszar badawczy socjologii kultury, miejsce socjologii kultury w naukach społecznych i humanistyce. Koncepcje kategorii kultury. Potoczne pojęcie kultury a definicji kultury i podstawowe pojęcia związane z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy. Kultura masowa – ramy społeczne kultury masowej (pojęcie, historyczne warunki powstania), homogenizacja kultury masowej, kultura masowa w głównych trendach XX wieku, kultura masowa a kultura popularna. Uczestnictwo w kulturze: pojęcie, typy, uwarunkowania, analiza danych empirycznych. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej. Wybrane koncepcje kultury – J.J. Rousseau, S. Freud, B. Malinowski. Podstawowe zagadnienia z socjologii sztuki. Kultura czasu wolnego – koncepcje czasu wolnego i przegląd danych zastanych. Style życia – pojęcie, typologie, uwarunkowania, zmiany.

Teaching methods

Wiadomości przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego. Dla lepszego zobrazowania niektórych zjawisk przewidziane są filmy dokumentalne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z wykładu to ocena z kolokwium. Kolokwium z pytaniami problemowymi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z wykładu.

Recommended reading

  1. Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1981.
  2. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2003.
  3. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 200.
  4. Jawłowska A., Drogi kontrkultury, Warszawa 1975.
  5. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1999.
  6. Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze: o różnorodności stylów życia, Warszawa 1971.
  7. Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań 1996.
  8. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1997.
  9. Filipiak M., Socjologia kultury: zarys zagadnień, Lublin 2002.
  10. Styl życia: koncepcje i propozycje, red. A. Siciński, Warszawa 1976.

Każdorazowo ustalany przez prowadzącego.

Further reading

brak

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-07-2016 10:28)