SylabUZ

Generate PDF for this page

Jakość życia, jakość szkoły - course description

General information
Course name Jakość życia, jakość szkoły
Course ID 05.0-WP-PEDP-JZJS-W_pNadGenR7KNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

 Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą jakości życia i jakości pracy szkoły oraz ich wzajemnych związków. Przygotowanie studentów do tworzenia koncepcji edukacji przyjaznej wychowankom.

Prerequisites

Uzyskanie zaliczeń z przedmiotów wstęp do pedagogiki, wprowadzenie do psychologii, wprowadzenie do socjologii.

Scope

Kwalitologia jako interdyscyplinarna dziedzina wiedzy zajmująca się zagadnieniami jakości. Problem jakości w różnych ujęciach. Obiektywne i subiektywne wyznaczniki jakości życia. Jakość szkoły i jej wskaźniki. Modele efektywnej szkoły. Zarządzanie jakością na poziomie makro i mikro. Kultura szkoły (tworzenie, wskaźniki, sposoby badania). Program jawny i ukryty szkoły. Wspieranie uczniów w rozwoju i sposoby motywowania do pracy.

Teaching methods

Metody asymilacji wiedzy: dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio. Metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub grupowo projektu – koncepcji „szkoły marzeń” – jakość życia i jakość szkoły jako jedność (50% ogólnej oceny).

Ocena ostateczna

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z wykładów.

Recommended reading

  1. Adrjan B., Kultura szkoły: w poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków 2011.
  2. Bonstingl J.J., Szkoły jakości: wprowadzenie do Tolat Quality Management w edukacji, Warszawa 1995.
  3. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., red., Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Kraków 2010.
  4. Gawor A., Głębocka A., Jakość życia współczesnego człowieka, Kraków 2008.
  5. Kolman R., Kwalitologia: wiedza o różnych dziedzinach jakości, Warszawa 2009.
  6. Misiak W., Jakość życia, [w:] Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa 1999.
  7. Nowosad I., Mortag I., Ondrakova J., red., Jakość życia i jakość szkoły, Zielona Góra 2011.
  8. Nowotniak J., Ukryty program szkolnej rzeczywistości, Szczecin 2002.
  9. Polak K., Kultura szkoły: od relacji społecznych do języka uczniowskiego, Kraków 2007.
  10. Tuohy D., Dusza szkoły, Warszawa 2002.

Further reading

  1. Bruner J., Kultura edukacji, Kraków 2006.
  2. Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Mini eseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.
  3. Dudzikowa M. i. in., Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla kształcenia, Kraków 2011.
  4. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja: szansa dla ambitnych, Chorzów 2003.
  5. Senge P.M., Piąta dyscyplina: teoria i praktykach organizacji uczących się, Kraków 2004.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 16-07-2016 19:26)