SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical therapy - course description

General information
Course name Pedagogical therapy
Course ID 05.6-WP-PEDP-TP-K_pNadGen0SZLF
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tatiana Maciejewska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie rozpoznawania wybranych zaburzeń rozwojowych dzieci, opisywania wynikających z nich trudności edukacyjnych oraz projektowania etapów pracy terapeutyczno-wychowawczej

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej oraz rozwojowej.

 

Scope

Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej. Pojęcie terapii, jej miejsce i znaczenie w procesie wychowania. Zasady i organizacja pracy terapeutycznej. Rozwój psychoruchowy dziecka – pojęcie i wyznaczniki prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dziecka. Biologiczne i społeczne przyczyny zaburzeń rozwoju dziecka. Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Definicje, objawy, etiologia. Prawa tych uczniów w szkole. Inne zaburzenia rozwojowe towarzyszące specyficznym trudnościom w uczeniu się (ADHD, ADD).Wybrane metody pracy terapeutyczno-wychowawczej. Konstruowanie programów korekcyjno-kompensacyjnych. Pedagogizacja rodziców w aspekcie wspierania dziecka z trudnościami edukacyjnymi. Opracowywanie projektów spotkań indywidualnych oraz warsztatów dla rodziców.

Teaching methods

Dyskusja, indywidualna prezentacja problematyki, burza mózgów, metoda przypadków, gry interakcyjne

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena przygotowania przydzielonych tematów problemowych i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści zrealizowanych na zajęciach.

Ocena końcowa:

Ocenę końcową będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

 

Recommended reading

  1. Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, Warszawa 1992.
  2. Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  3. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004.
  4. Bogdanowicz M., Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu, Gdynia 2007.
  5. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1992.
  7. Kaja B., Zarys terapii dziecka.
  8. Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej, Gdańsk 2007.

 

Further reading

  1. Hallowell E. M., Ratey J.J., Jak żyć z ADHD, Poznań 2007
  2. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994,
  3. Sinica M., Rudzińska-Rogoża A., W kręgu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania, Zielona Góra 2005.

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 26-07-2016 22:55)