SylabUZ

Generate PDF for this page

Wychowanie w różnych religiach i kulturach - course description

General information
Course name Wychowanie w różnych religiach i kulturach
Course ID 05.9-WP-PEDP-REL-W _pNadGenKK5YP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ryszard Małachowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami wychowawczo-religijnymi starożytności greckiej. Kryterium prawdziwości religii jako czynnik wychowawczy ze stanowiska religioznawstwa naukowego. Przedstawienie elementarnych założeń doktrynalnych, oraz religijno - pedagogicznych monoteizmu (judaizmu, islamu, chrześcijaństwa). Uzasadnienie wpływu filozofii i religii na model  wychowania, małżeństwa i rodziny. Aktywność wychowawcza religii monoteistycznych w konfrontacji ze współczesnym prozelityzmem: islamu (prześladowania chrześcijan), oraz aktywnością sekt. Relacja odkryć naukowych do zjawisk porządku nadprzyrodzonego-kontekst poznawczy i jego wpływ na wychowanie w XXI w. (nauka a tłumaczenie tychże zjawisk - wybrane przykłady).

Prerequisites

brak

Scope

Filozoficzne i religijne konteksty wychowawcze starożytności greckiej. Kryteria prawdziwości chrześcijaństwa ze stanowiska religioznawstwa jako nauki. Wybrane religie świata w zarysie i ich oddziaływanie pedagogizujące z punktu widzenia religii monoteistycznych. Religie kulturowo-wychowawczymi organizacjami, wspólnotami, z ich doktryną i kultem. Religijne wychowanie instytucjonalne na przykładzie szkół katolickich (także wyższych) w Polsce i na świecie. Wychowawcze znaczenie beatyfikacji i kanonizacji. Proedukacyjne organizacje religijne (polska RSK, watykańska KWK, międzynarodowa OIEC). Cele wychowawcze duszpasterstwa akademickiego, a współczesne filozoficzne koncepcje małżeństwa i rodziny. Globalne problemy wychowania międzykulturowego a religia upolityczniona (dżihad, terroryzm), oraz masowe ruchy migracyjne. Wybrane aspekty trwałości, zmiany i kontestacji wychowawczo - kulturowej. „Wiara i rozum” (Fides et Ratio), religia        i nauka jako dopełniające się modele poznawcze. Znaczenie odkryć naukowych dla wychowania religijnego (wybrane przykłady).

Teaching methods

wykład, wykład konwersatoryjny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów: wykłady kończą się weryfikacją efektów kształcenia na podstawie opanowanych treści wykładowych, znajomości literatury podstawowej i uzupełniającej, poprawnej odpowiedzi ustnej i pisemnej (pracy kontrolna). Ocenie podlegać będzie merytoryczność, zgodność, spójność  przedmiotowa prezentowanego zagadnienia, trafny dobór źródeł (zgodność literatury z prezentowanym tematem pracy), dydaktyczno - naukowa aktywność. Oprócz opanowania treści przedmiotowych, niezbędny do  zaliczenia wymóg  dotyczy: szacunku do osób tworzących wspólnotę akademicką różnych wyznań, respektowania specyfiki realizowanych treści przedmiotowych, tolerowania różnorodności religijno - wychowawczych (tj. cierpliwego znoszenia różnic dla wspólnego dobra) w duchu ogólnie uznanych uniwersalnych norm kulturowych, potwierdzenia zobowiązania do realizacji i akceptacji przepisów regulaminu studiów w Uniwersytecie Zielonogórskim poprzez wybór przedmiotu „Wychowanie w różnych religiach ...”. Uniemożliwianie realizacji zajęć i powyższych warunków jest równoznaczne z rezygnacją (samowykluczeniem) i nie zaliczeniem tegoż przedmiotu.

 

Ocena końcowa. Składają się na nią: oceny cząstkowe uzyskane na zajęciach, ocena zadanej pracy pisemnej (kontrolnej) i odpowiedzi końcowej (ustnej).

 

Recommended reading

1. Religia w świecie współczesnym, Studia religiologiczne, Zarys problematyki religiologicznej, [red.: H. Zimoń], tom 1, Wyd. 1, Towarzystwo Naukowe katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1991.

2. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, W przekładzie z języków oryginalnych, Biblia Tysiąclecia, [red.: A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk], Wyd. 4,  Wydawnictwo Pallotinum, Poznań-Warszawa 1994.

3. R. Małachowski, Działalność  wychowawcza księdza Aleksandra Zienkiewicza na Kresach Wschodnich Rzeczypospolitej i Dolnym Śląsku, Wyd. 1, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

4. R. Małachowski, Średnie szkolnictwo katolickie w Polsce i wybranych państwach europejskich (lata 1945-2000), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

Further reading

1.. Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość: rozmowy na przełomie tysiącleci, [red.: B. Poźniak], Kraków 2005 (wybrane fragmenty).

2. Kultura, [w:] Powszechna encyklopedia filozofii, [red.: M. A. M. Krąpiec], t. 6, Lublin 2005.

3. R. Małachowski, Pedagogika religijna i jej konteksty: bibliografia (lata 1989-2004), Warszawa-Zielona Góra 2006.

4. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii: filozofia starożytna i średniowieczna, t. 6, Warszawa 1981

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 30-10-2016 10:37)