SylabUZ
Course name | Psychopedagogical counselling and certification |
Course ID | 05.6-WP-PEDP-PiOP-C_pNadGen3JG9I |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego. Omówienie procedur orzekania i opiniowania oraz udzielania pomocy dzieciom ze zaburzeniami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami w nauce. Kształtowanie podstawowych umiejętności udzielania porad i wsparcia w poradnictwie.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.
Wykład
Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej: postępowanie diagnostyczne, profilaktyczne, terapeutyczne, psychoedukacyjne i doradcze. Opiniowanie psychopedagogiczne: rodzaje opinii, odczytywanie i interpretacja opinii, rola opinii poradni psychologiczno-pedagogiczne w procesie edukacji, wykorzystanie opinii psychopedagogicznej w pracy nauczyciela. Orzecznictwo psychopedagogiczne: procedury orzekania, rodzaje orzeczeń, obszary zastosowania. Poradnictwo psychopedagogiczne: formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej, działalność terapeutyczna i psychoedukacyjna, doradztwo zawodowe, profilaktyka zachowań ryzykownych i zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, interwencja kryzysowa, terapia rodzin. Pomoc psychopedagogiczna uczniom ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi: dzieci z ADHD, z zaburzeniami zachowania, dyslektyczne, niepełnosprawne, lękowe i depresyjne. Obszary dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia z trudnościami. Diagnoza w obszarze poradnictwa i orzecznictwa. Pomoc psychopedagogiczna uczniom zdolnym.
Ćwiczenia
Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna w praktyce: kształtowanie umiejętności doradczych, profilaktycznych i terapeutycznych, umiejętności dostosowania różnych form pomocy do zgłaszanych problemów.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – aktywne metody pracy z grupą: prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia w grupach, praca z dokumentem.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Ocena z wykładów jest wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego i/lub rozprawki naukowej.
Ćwiczenia
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Każdy student zobowiązany jest do wykonania i przedstawienia prezentacji multimedialnej i/lub rozprawki naukowej, po wcześniejszym skonsultowaniu i omówieniu ich z prowadzącym. Notowana jest aktywność i przygotowanie podczas zajęć poprzez ocenianie aktywności lub okresowe kolokwia. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunki zaliczenia nieobecności ustalane są indywidualnie z osobą prowadzącą.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest wypadkową oceny aktywności na zajęciach, wyników kolokwiów, prezentacji i/lub rozprawki i końcowego wyniku sprawdzenia wiedzy i kompetencji. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów(50%).
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 17:55)