SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychopedagogical counselling and certification - course description

General information
Course name Psychopedagogical counselling and certification
Course ID 05.6-WP-PEDP-PiOP-C_pNadGen3JG9I
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

 

Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami z zakresu poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego. Omówienie procedur orzekania i opiniowania oraz udzielania pomocy dzieciom ze zaburzeniami rozwojowymi i specyficznymi trudnościami w nauce. Kształtowanie podstawowych umiejętności udzielania porad i wsparcia w poradnictwie.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.

Scope

 

Wykład

Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej: postępowanie diagnostyczne, profilaktyczne, terapeutyczne, psychoedukacyjne i doradcze. Opiniowanie psychopedagogiczne: rodzaje opinii, odczytywanie i interpretacja opinii, rola opinii poradni psychologiczno-pedagogiczne w procesie edukacji, wykorzystanie opinii psychopedagogicznej w pracy nauczyciela. Orzecznictwo psychopedagogiczne: procedury orzekania, rodzaje orzeczeń, obszary zastosowania. Poradnictwo psychopedagogiczne: formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej, działalność terapeutyczna i psychoedukacyjna, doradztwo zawodowe, profilaktyka zachowań ryzykownych i zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, interwencja kryzysowa, terapia rodzin. Pomoc psychopedagogiczna uczniom ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi: dzieci z ADHD, z zaburzeniami zachowania, dyslektyczne, niepełnosprawne, lękowe i depresyjne. Obszary dostosowania wymagań edukacyjnych wobec ucznia z trudnościami. Diagnoza w obszarze poradnictwa i orzecznictwa. Pomoc psychopedagogiczna uczniom zdolnym.

Ćwiczenia

Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna w praktyce: kształtowanie umiejętności doradczych, profilaktycznych i terapeutycznych, umiejętności dostosowania różnych form pomocy do zgłaszanych problemów.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia – aktywne metody pracy z grupą: prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia w grupach, praca z dokumentem.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z wykładów jest wystawiana na podstawie kolokwium zaliczeniowego i/lub rozprawki naukowej.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Każdy student zobowiązany jest do wykonania i przedstawienia prezentacji multimedialnej i/lub rozprawki naukowej, po wcześniejszym skonsultowaniu i omówieniu ich z prowadzącym. Notowana jest aktywność i przygotowanie podczas zajęć poprzez ocenianie aktywności lub okresowe kolokwia. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunki zaliczenia nieobecności ustalane są indywidualnie z osobą prowadzącą.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest wypadkową oceny aktywności na zajęciach, wyników kolokwiów, prezentacji i/lub rozprawki i końcowego wyniku sprawdzenia wiedzy i kompetencji. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów(50%).

Recommended reading

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Further reading

  1. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna – metody diagnozy i terapii, Warszawa 1990.
  2. Gąsowska T., Pietrzak-Stępkowska Z., Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1994.
  3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa 1994.
  4. Rentflejsz-Kuczyk A., Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Warszawa 1998.
  5. Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym, red. M. Chojnowski, Warszawa 1980.
  6. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 17:55)