SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku zamkniętym - course description

General information
Course name Metodyka resocjalizacji i podstawy działalności służb mundurowych w środowisku zamkniętym
Course ID 05.6-WP-PEDP-MRSZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocjalizacja z przygotowaniem do pracy w służbach mundurowych
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat podstaw metodyki resocjalizacji i przygotowanie ich do pracy w służbach mundurowych w środowisku zamkniętym. Naukowe wykorzystywanie sposobów, form, technik i środków w celu eliminowania wśród osadzonych (w jednostkach penitencjarnych) postaw społecznie nieakceptowanych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, socjologii, kryminologii i prawa.

Scope

Treści wykładów:

Wprowadzenie do metodyki resocjalizacji w oparciu o teoria socjalizacji według J. Tillmana

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia
2003 r.)

Zakład karny jako instytucja wychowawcza

Procedura penitencjarna w aresztach śledczych i zakładach karnych

Teorie przestępczości w ujęciu interdyscyplinarnym

Techniki oddziaływań socjoterapeutycznych w jednostkach zamkniętych

Metody resocjalizacji wśród osadzonych kobiet i mężczyzn

Treści konwersatoriów:

Warsztaty rozwijające umiejętności interpersonalne

Warsztaty rozwijające umiejętności prospołeczne

Metody pracy penitencjarnej

Zachowania dysfunkcyjne u osób przebywających w środowisku zamkniętym

Teaching methods

Wykład – wykład problemowy, konwersatoryjny.

Konwersatoria - praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca w grupach, zajęcia w jednostce penitencjarnej ze skazanymi.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatorium

Konwersatoria kończą się zaliczeniem z oceną z przygotowanej prezentacji i realizacji przeprowadzonych zajęć w jednostce penitencjarnej.

Wykłady

Wykład kończy się zaliczeniem, metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ocena końcowa

Ocena końcowa to ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Ambrozik W. (2003), Młodociani mordercy. Poznań.
  2. Bonda K. (2009), Polskie morderczynie. Warszawa.
  3. Ciosek M. (2003), Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa
  4. Kozaczuk F. (2008), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych. Rzeszów.
  5. Przybyliński S. (2008), Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Kraków.
  6. Pastwa-Wojciechowska B. (2007), Kliniczne i sądowo – penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka. Kraków.
  7. Jaworska A. (2009), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków.
  8. Miller A. (2006), Gdy runą mury milczenia. Poznań.
  9. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r., w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych (Dz. U. z dnia 29 sierpnia 2003 r.)
  10. Sitaczyk N. (2004), Nieletni sprawcy zabójstw. Lublin.
  11. Tillman K. J. (1996), Teorie socjalizacji – społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa.
  12. Toroń B. (2012), Zagrożeni i skazani na resocjalizację, Zielona Góra.
  13. Toroń B. (2013), Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków.
  14. Urban B. (2004), Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków.
  15. Urban B., Stanik J. (2007), I, II tom Resocjalizacja. Warszawa.Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.

Further reading

  1. Pytka L. (1995), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Warszawa.
  2. Wolska A. (1999),Wybrane warunki socjalizacji zabójców. Szczecin.

 

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 27-07-2016 18:09)