SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Repetytorium epoki II: XIX w. |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-HD-REII/3-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest szczegółowa znajomość wybranej epoki z zakresu historii Polski i powszechnej, co ma wspomóc studenta w pisaniu pracy dyplomowej oraz przygotowaniu do egzaminu dyplomowego.
Temat pracy dyplomowej odpowiadający wybranej epoce historycznej.
1) Osiągnięcia cywilizacyjne i społeczne XIX wieku. 2) Imperium Rosyjskie w II połowie XIX wieku. 3) Zjednoczenie Niemiec i Włoch. 4) Wojna secesyjna i jej konsekwencje. 5) Nowoczesne polskie ruchy polityczne przełomu XIX i XX wieku: narodowy, socjalistyczny, ludowy. 6) Odradzanie się irredenty polskiej. 7) Przyczyny wybuchu I wojny światowej. 8) Przebieg i główne konsekwencje polityczne I wojny światowej (do 1918 r.). 9) Przesłanki odbudowy państwa polskiego po I wojnie światowej.
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Uzyskanie minimum 7 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji, samodzielnym przedstawieniu i analizowaniu faktów, interpretacji analizowanych na zajęciach źródeł historycznych, dokonywaniu ocen historycznych faktów i postaci; zaliczenie w ramach konsultacji 1 lektury z wykazu literatury uzupełniającej. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Powinna im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów. Punkty, które można otrzymać: 1 – aktywność na zajęciach, 2 – przygotowanie samodzielnego wystąpienia w formie prelekcji.
W przypadku braku aktywności, student zobowiązany jest uzyskać te punkty w ramach konsultacji.
1. Chwalba A., Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000 i nast. wyd.
2. Kieniewicz S., Historia Polski 1795-1918 (różne wydania).
3. Kizwalter T., Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2003.
4. Pajewski J., Historia Powszechna 1871-1918, (różne wydania).
5. Pajewski J., Historia Powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2008.
6. Zdrada J., Historia Polski 1795-1914, Warszawa 2005.
7. Żywczyński M., Historia Powszechna 1789-1870, (różne wydania).
1. Baszkiewicz J., Meller S., Rewolucja francuska 1789-1794. Społeczeństwo obywatelskie, Warszawa 1983.
2. Europa i świat w epoce napoleońskiej, red. M. Senkowska-Gluck, Warszawa 1988.
3. Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815-1849, t. I-II, red. W. Zajewski, Warszawa 1991.
4. Grochulska B., Księstwo Warszawskie, Warszawa 1966, 1991.
5. Kalembka S., Wiosna Ludów w Europie, Warszawa 1991.
6. Kalembka S., Wielka Emigracja, Warszawa 1971.
7. Kieniewicz S., Powstanie styczniowe, Warszawa 1983.
8. Łepkowski T., Polska narodziny nowoczesnego narodu, Warszawa 1967.
9. Łojek T., Szanse Powstania Listopadowego, Warszawa 1986.
10. Pajewski J., Pierwsza wojna światowa 1914-1918, Warszawa 2006.
11. Powstanie Listopadowe 1830-1831. Dzieje wewnętrzne, militaria. Europa wobec powstania, red. W. Zajewski, Warszawa 1980.
12. Trzeciakowski L., Pod pruskim zaborem 1850-1918, Warszawa 1973.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 16:55)