SylabUZ
Nazwa przedmiotu | E-urzędnik: Informacja publiczna i e-administracja |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-ZDD-DIP-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z istotą informacji publicznej, dostępem do niej, wykorzystania w pracy podstawowych źródeł informacji publicznej, korzystania z BIP i usług e-administracji, z usług publicznej administracji na przykładzie platformy e-PUAP, przygotowanie dokumentacji i jej umieszczanie na BIP-ie.
brak
1) Informacja publiczna: istota informacji publicznej; dostęp do informacji publicznych; uregulowania europejskie w zakresie dostępu do informacji publicznej (dyrektywa 2003/98/EC) i ich implementacja w prawie krajowym (podstawowe informacje) 2) Pozyskiwanie informacji publicznej. Praktycznie umiejętności związane z wyszukiwaniem określonej informacji z publicznie dostępnych ‘statycznych’ źródeł np. z zakresu statystyki publicznej, zamówień publicznych. 3) Zawartość i struktura podstawowych źródeł informacji publicznej jak strony urzędów i Biuletyn Informacji Publicznej. 4) Przeszukiwanie źródeł informacji publicznej w celu znalezienia konkretnej informacji (na przykład na temat aktualnej struktury urzędu i jego zadań). 5) wyszukiwanie określonych informacji publicznych i wykorzystanie ich do tworzenia dokumentu ustrukturyzowanego (np kopiowanie do notatki służbowej). 6) Wyszukiwanie niezbędnych do pracy informacji prawnych lub projektów aktów prawnych i wykorzystać ich do konstrukcji własnego dokumentu. 7) Wyszukiwanie informacji specjalistycznych ze źródeł publicznych takich jak zbiory orzeczeń sądowych czy interpretacji podatkowych i prawidłowe wykorzystywanie w konstrukcji własnego dokumentu. 8) Usługi e-administracji. Rola i specyfika serwisów usług elektronicznych administracji, w tym wykorzystanie ich jako „dynamicznego” źródła informacji publicznej np. danych statystyki publicznej, zamówień publicznych itd. 9) Umiejętność interaktywnej pracy z serwisami takimi jak portale statystyki publicznej, zamówień publicznych, polityki rozwoju regionalnego itp. 10) Wyszukiwanie niezbędnej informacji w „dynamicznym” zasobie np. w serwisie statystyki publicznej. 11) Właściwe wykorzystania informacji w dokumencie o określonej strukturze. 12) usługi elektroniczne: aktywne korzystanie z usług publicznych administracji na przykładzie platformy e-PUAP /elektroniczna skrzynka podawcza/.
Ćwiczenia przy komputerach 30 godzin. Stosowane metody praktyczne, ale także podające i problemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie dokumentacji na BIP, także usług elektronicznych, poprzez platformę e-PUAP. Aktywny udział w zajęciach, indywidualne rozwiązywanie problemów oraz ocenianie ciągłe.
1. Ganczar M., Informatyzacja administracji publicznej, Warszawa 2009.
2. Pomykała M., Pomykała J., Systemy informacyjne, Warszawa 1999.
3. Bremer A., Sławik M., E-Obywatel, Chorzów 2009.
4. Dąbrowski W., Kowalczuk P., Podpis elektroniczny, Warszawa 2003.
5. Podręcznik redaktora strony podmiotowej BIP [dostęp: www.bip.gov.pl, v.2.0 z dn.15.02.2013r.].
6. Instrukcje dla oprogramowania systemu EPUAP i e-Urząd.
7. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji Z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej.
9. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001r. Nr 112, poz. 1198 z n. zmianami.
1. Raport o stanie informatyzacji za rok 2012, Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2012 r., Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, październik 2012.
2. Prezentacja Ministra Administracji i Cyfryzacji „Państwo 2.0” (Michał Boni, Nowy start dla e-administracji 2.0, Warszawa 23 kwietnia, 2012, dostęp https://mac.gov.pl/wp-content/uploads/2012/04/PANSTWO-2-0_23-04-2012-OSTATECZNA.pdf).
3. Norek E., Zamówienia publiczne. Komentarz, Warszawa 2008.
4. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju „POLSKA 2030. Trzecia fala nowoczesności oraz z kierunkami ze Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju do 2020 roku.
5. Administracja publiczna, red. J. Hausner, Warszawa 2005.
6. Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004.
7. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz. U. Nr 200, poz. 1651 ze zm.).
8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.
9. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi.
10. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi.
11. Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 6 marca 2012 r. w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia metryki sprawy (Dz.U. z 2012 r. poz. 250).
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 11:23)