SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Teaching History II - course description

General information
Course name Methodology of Teaching History II
Course ID 05.1-WH-WND-DH2-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study History
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Bogumiła Burda
  • dr Małgorzata Szymczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit

Aim of the course

Dydaktyka historii przygotowuje do nauczania historii na III i IV poziomie edukacyjnym (gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna).

Prerequisites

brak

Scope

wykład:

1)    Kierunki i przemiany w polskiej dydaktyce historii. Systemy edukacyjne i w Polsce, w Europie i na świecie.     2) Podstawa programowa kształcenia historycznego na III i IV etapie edukacyjnym – historia i historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok. Układ treści    w edukacji historycznej w szkolnictwie gimnazjalnym  i ponadgimnazjalnym.  3) Problematyka samooceny i ewaluacji działań edukacyjnych. Budowa arkuszy analizy. Pomiar jakości pracy. 4) Umiejętności kluczowe a umiejętności przedmiotowe, taksonomia celów  nauczania. 5) Egzaminy zewnętrzne: egzamin gimnazjalny i matura. Praktyczno-teoretyczny wymiar edukacji historycznej (świadomość historyczna, manipulacja w historii, mity i stereotypy, prawda i obiektywizm, wartości  i wartościowanie w edukacji historycznej) 6) Współczesne strategie kształcenia historycznego. Nauczanie problemowe. 7) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 8) Zasady nauczania i nauczanie wielostronne na lekcji historii. 9) Awans zawodowy nauczyciela. Wzór osobowościowy nauczyciela historii. Kształcenie nauczycieli historii. 10) Etyka zawodu. 11) Ewaluacja. Metody badań pedagogicznych i możliwości pracy badawczej nauczyciela historii.

ćwiczenia

1) Praca z uczniem zdolnym na lekcjach historii 2) Praca z uczniem o specyficznych trudnościach w nauce. 3) Przyczyny niepowodzeń szkolnych. Budowa programu naprawczego. 4) Motywowanie uczniów do nauki. 5) Ład lekcyjny. Czynności zakłócające ład lekcyjny. Sposoby radzenia sobie z zakłóceniem ładu lekcyjnego. 6) Praca badawcza, praca pozalekcyjna i pozaszkolna ucznia. 7) Wycieczka – jej funkcje i przygotowanie. 8) Rola muzeum w nauczaniu historii. 9) Awans zawodowy nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.

Teaching methods

wykład: informacyjny, analityczny, problemowy i wyjaśniający.

ćwiczenia: rozmowa nauczająca, dyskusja, praca pod kierunkiem, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

wykład: obecność studenta na wykładach.

ćwiczenia: uzyskanie 5 punktów za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w rozmowie nauczającej (ocenie podlegać będzie prezentacja informacji, zajęcie konkretnego stanowiska wobec omawianych problemów, punktowanie w zakresie: 0-1 pkt);  opracowanie pozytywnie ocenionego projektu (praca pod kierunkiem podczas ćwiczeń): 1) planu naprawczego; 2) planu wycieczki szkolnej; 3) programu motywacyjnego.       

W przypadku braku uzyskania minimalnej liczby punktów student jest zobowiązany do zaliczenia podczas konsultacji dwóch lektur.

egzamin: egzamin ustny składający się z odpowiedzi na 3 pytania obejmuje problematykę z zakresu tematycznego przedmiotu.

Recommended reading

 

1.        Bieniek M., Dydaktyka historii. Wybrane zagadnienia, Olsztyn 2007.

2.        Chorąży E., Konieczka-Śliwińska D., Roszak S., Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008.

3.        Maternicki J., Majorek Cz., Suchoński A., Dydaktyka historii, Warszawa 1993.

4.        Współczesna dydaktyka historii. Zarys encyklopedyczny dla nauczycieli i studentów, red. J. Maternicki, Warszawa 2004.

5.        Zielecki A., Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

Further reading

1.        Aktywizacja uczniów w nauczaniu historii, red. A. Zielecki, Rzeszów 1989.

2.        Arends R. I., Uczymy się nauczać, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1994.

3.        Biała Księga Kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze uczącego się społeczeństwa, Komisja Europejska 1995.

4.        Chańko J., "Nowoczesne techniki" w kształceniu historycznym , „Wiadomości Historyczne” 2011, nr 3.

5.        Dernowska U., Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów, Warszawa 2008.

6.        Edukacja historyczna a współczesność, red. B. Kubis, Opole 2003.

7.        Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym, red. G. Pańko, J. Wojdon, Toruń 2003.

8.        Edukacja w procesie integracji europejskiej, red. H. Konopka, Białystok 2003.

9.        Harmin M. Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki, Warszawa 2005.

10.      Historia. Poznanie i przekaz, red. B. Jakubowska,  Rzeszów 2000.

11.      Konieczka-Śliwińska D., Retoryka we współczesnych szkolnych podręcznikach historii, Poznań 2001.

12.      Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red. G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006.

13.      Kształcenie nauczycieli historii a cele edukacji historycznej, red. A. Zielecki, Rzeszów 1997.

14.      Maternicki J., Edukacja historyczna młodzieży. Problemy i kontrowersje u progu XXI wieku, Toruń 1998.

15.      Niemiecko B, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.

16.      Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999.

17.      Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.

18.      Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.

19.      Ocenianie kształtujące. Doskonalenie kształcenia w szkole średniej, Warszawa 2006.

20.      Okła G., Metoda projektów w nauczaniu historii, „Wiadomości Historyczne” 2000, nr 1.

21.      Pilch A., Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole. Nauka czytania obrazu, [w:] Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004. 

22.      Rimm S. B., Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, Poznań 2000.

23.      Rimm S.B., Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie?, Warszawa 1994.

24.      Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

25.      Rulka J., Przemiany świadomości historycznej młodzieży, Bydgoszcz 1991.

26.      Stróżyński K., Jakość pracy szkoły: praktycznie, Warszawa-Łódź 2003.

27.      Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2007.

28.      Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. K. Kruszewski, Warszawa 2004.

29.      Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2004.

30.      Uczeń i nowa humanistyka, red. M. Kujawska, Poznań 2000.

31.      Uczeń i w nowej szkole. Edukacja humanistyczna, red. M. Kujawska, Poznań 2002.

32.      Wartości w edukacji historycznej, red. J. Rulka, Bydgoszcz 1999.

33.      Zielecki A., Środki dydaktyczne w nauczaniu i uczeniu się historii, Rzeszów 1978.

 

Notes

brak


Modified by dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (last modification: 12-09-2016 10:20)