SylabUZ

Generate PDF for this page

Management of the Small and Medium-Sized Enterprises - course description

General information
Course name Management of the Small and Medium-Sized Enterprises
Course ID 04.9-WI-INFP-ZMiŚP
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study Computer Science / Industrial Information Systems
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. inż. Krzysztof Patan
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z pojęciami z obszaru zakładania własnej firmy i jej zarządzania, wyboru podmiotu działalności gospodarczej, opracowania biznes-planu.
 

Prerequisites

brak

Scope

Podstawowe pojęcia i kategorie normatywne. Pojęcie przedsiębiorcy, firmy, działalności gospodarczej. Organy koncesyjne i zezwalające. Oznaczenie przedsiębiorcy. Krajowy Rejestr Sądowy. Słownik kategorii normatywnych i ekonomiczno-rynkowych. Wypracowanie decyzji o założeniu własnej firmy. Pomysł założenia firmy prywatnej. Koncepcja ogólna utworzenia firmy. Znaczenie czynników: lokalizacji, obszaru działania, popytu i podaży, konkurencji, ryzyka. Źródła sfinansowania „rozruchu” firmy. Ocena: opłacalności ekonomicznej, zagrożeń i barier, możliwości i szans rozwoju. Decyzja o założeniu własnej firmy. Wybór podmiotu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca działający jednoosobowo i wspólnik. Firma prywatna prowadzona przez osobę fizyczną. Firma wolnego zawodu. Rodzinna firma prywatna. Spółki: cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowoakcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna. Osobowość prawna spółek. Procedura założenia firmy (plan czynności). Procedura formalno-prawna i administracyjna. Plan czynności związanych z założeniem firmy; założenie firmy prywatnej przez osobę fizyczną; założenie firmy wolnego zawodu; założenie rodzinnej firmy prywatnej; założenie spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej komandytowo - akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej; uzyskanie koncesji lub zezwolenia. Procedura założenia firmy (rejestracja, zgłoszenia). Rejestracja firmy w KRS. Uzyskanie numeru statystycznego w systemie REGON. Uzyskanie NIP w urzędzie skarbowym. Rejestracja podatnika VAT. Otwarcie rachunku bankowego. Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Ubezpieczenia osobowe i majątkowe. Zawiadomienie innych urzędów lub instytucji publicznych. Biznes-plan. Podstawy metodyczne biznes-planu. Baza przygotowawcza do opracowania biznes-planu. Opracowanie biznes-planu. Plan: organizacyjny, inwestycyjny, produkcji, marketingu, sprzedaży, finansowy. Środki i metody realizacji, kontrola. Początek działalności firmy. Zaprowadzenie właściwych ksiąg i potrzebnych ewidencji. Ustalenie struktury organizacyjnej i obiegu dokumentów. Utworzenie stanowisk pracy i zatrudnienie pracowników. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Wyposażenie materiałowo-techniczne. Promocja, reklama, marketing. Metody sprzedaży i zarządzania firmą.

Teaching methods

wykład: dyskusja, metoda przypadków, wykład problemowy, wykład konwencjonalny
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.

Składowe oceny końcowej = wykład: 100%
 

Recommended reading

  1. Bieżące uregulowania prawne.
  2. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości, https://ems.ms.gov.pl/start
  3. Materiały źródłowe i informacyjne  Ministerstwa Gospodarki, http://www.mg.gov.pl/
  4. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, https://www.mpips.gov.pl/
  5. Matriały informacyjne Komisji Europejskiej, http://ec.europa.eu/growth/index_en.htm
  6. Skowroński S.: Mały Biznes, czyli przedsiębiorczość na własną rękę, INROR, Warszawa, 1998.
  7. Strużycki M.: Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania Europejskie, Difin, Warszawa, 2002.
  8. Zarządzanie marketingowe małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Pr. Zbiorowa, Difin, Warszawa, 1998.

Further reading

Notes


Modified by prof. dr hab. inż. Krzysztof Patan (last modification: 24-09-2016 13:41)