SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy of ability and creativity - course description

General information
Course name Pedagogy of ability and creativity
Course ID 05.5-WP-PEDD-PZT-C_pNadGenLQE6W
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i wspieranie dzieci w rozwoju zdolności
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu pedagogiki zdolności i twórczości (istota, rodzaje zdolności i twórczości). Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. Koncepcja twórczości pedagogicznej nauczyciela. Nauczyciel ucznia zdolnego i twórczego. Uczniowie zdolni i twórczy z problemami w uczeniu się i w zachowaniu. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć dzieci zdolnych i twórczych

Teaching methods

Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.

Ćwiczenia – praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów i prezentacje multimedialne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności (25%) i dyskusji studentów (25%), skonstruowanego projektu (25%), pracy pisemnej (25%).

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną na podstawie kolokwium pisemnego (25%), projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych (25%), prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia (25%) aktywnej obecności i dyskusji studentów (25%).

Ocena końcowa

Pozytywna ocena z kolokwium, które obejmuje treści z ćwiczeń (50%) i wykładów (50%).

 

Recommended reading

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  4. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
  5. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.
  6. Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.

Further reading

  1. Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
  2. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  4. Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
  5. Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 04-08-2016 18:41)