SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogical Councelling - course description

General information
Course name Pedagogical Councelling
Course ID 05.9-WP-PEDD-PORP-W_pNadGenT6LV5
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie przyszłych pedagogów zajmujących się pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkołach lub innych placówkach (opieki całkowitej, częściowej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych itd.) do prowadzenia na terenie tych placówek i w środowisku lokalnym prawidłowo rozumianej i właściwie organizowanej pracy w zakresie poradnictwa wychowawczego, społeczno-opiekuńczego oraz w zakresie przygotowania dzieci i młodzieży do świadomego i racjonalnego, odpowiadającego zainteresowaniom, uzdolnieniom i możliwościom psychofizycznym – wyboru zawodu i szkoły do niego prowadzącej. Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.

Prerequisites

Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania, socjalizacji, uwarunkowań związanych z rozwojem bio-psycho-fizycznym człowieka (dziecka)

 

Scope

Wykłady

Rys historyczny, przedmiot, cele i zadania poradnictwa pedagogicznego. Poradnictwo jako działanie niezinstytucjonalizowane i zinstytucjonalizowane. Proces postępowania poradniczego, doradca jako podmiot działania, porada, jej struktura, treść i charakter, niektóre zasady działania poradniczego, metody pracy w poradnictwie. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole i innych placówkach. Kierunki działalności poradni psychologiczno-pedagogicznej.     

Ćwiczenia                    

Poradnictwo dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawcze. Kompetencje poradnicze nauczyciela – wychowawcy. Poradnictwo i doradztwo w toku rehabilitacji osób niepełnosprawnych, chorych, innych odstających od normy. Wybór zawodu (i szkoły do niego prowadzącej) w świetle teorii rozwoju zawodowego i psychologicznej teorii decyzji. Wybrane aspekty poradnictwa specjalistycznego.

Teaching methods

Wykłady – wykład z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – praca w grupach, burza mózgów, prelekcja praca z dokumentem źródłowym, pokaz narzędzi, jakimi posługują się doradcy  (pedagog, psycholog, doradca zawodowy – wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej).

                                          

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi  (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) bądź w formie ustnej – wybór studenta.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji  określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

Wykłady

Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi  (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 100% bdb) bądź w formie ustnej – wybór studenta.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach), ocena prezentacji  określonego zagadnienia programowego – praca grupowa, kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.). Podstawą zaliczenia ćwiczeń będzie średnia arytmetyczna wszystkich ocen.

Ocena końcowa

Ocena końcowa – średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z ćwiczeń i wykładów.

Further reading

1.      Brejnak W., red., Poradnictwo wychowawczo-zawodowe, Warszawa 1980.

2.      Czerniawska O., Poradnictwo jako wzmacnianie środowiska wychowawczego, Warszawa 1977.

3.      Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.

4.      Hajduk B., Hajduk E., O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008.

5.      Herr E.L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej, cz. 3, red. J. Kargul, Zielona Góra 2002.

6.      Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.

7.      Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.

Notes

Wybrane zajęcia ćwiczeniowe organizowane są poza uczelnią w placówkach zajmujących się poradnictwem, w szczególności w poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”.


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 06-09-2016 07:17)