SylabUZ
Course name | Contemporary problems of children and adolescents |
Course ID | 05.0-WP-PEDD-WPD-W_pNadGen7FF5X |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z możliwie szerokim spektrum współczesnych problemów dzieci i młodzieży, przyczyn ich występowania, strategii rozwiązywania.
Brak wymagań.
Dzieciństwo i młodość jako fazy w cyklu życia człowieka. Specyfika i uwarunkowania współczesnych zagrożeń dzieci i młodzieży. Sens życia a depresje i samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Dziecko w sieci – zagrożenia. Agresja i przemoc – wśród dzieci, młodzieży, w rodzinie. Portale społecznościowe (Facebook) a komunikacja interpersonalna w stosunkach między dziećmi i młodzieżą.Wczesna inicjacja seksualna w życiu dzieci i młodzieży. Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się. Subkultury w życiu młodzieży Zjawisko rywalizacji dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym („wyścig szczurów”). Hazard w życiu dzieci i młodzieży. Nikotynizm, alkoholizm i narkomania wśród dzieci i młodzieży. Mobbing i bullying w szkole. Zjawisko sponsoringu. Konflikt pokoleń – czy można go uniknąć?
Wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point) połączony z elementami dyskusji.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Zaliczeniem wykładu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz kolokwium zaliczeniowe pisemne/ustne (wybór studenta) z progami punktowymi (wybór studenta). Warunkiem oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% pozytywnych odpowiedzi.
Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu jesy ocena z wykładów.
1. Anthony T. M., Dlaczego? Czyli samobójstwo i inne zagadnienia wieku dorastania, Warszawa 1994.
2. Carr A., Depresje i próby samobójcze wśród młodzieży, Gdańsk 2004.
3. Gardian R., Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków 2010.
4. Harwas-Napierała B., Trempała J., red., Psychologia rozwojowa człowieka, T. III, Warszawa 2002.
5. Jablow M., Na bakier z jedzeniem: anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańsk 2000.
6. Kolbowska A., Dopalacze, „Narkomania” 2009, 1.
7. Moszczyńska U., Pałyska M., Raduj J., Mobbing jako czynnik potęgujący przemoc w szkole, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego” 2002, 1-2.
8. Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznych i kryminologii, Katowice 2001.
9. Prejs B., Subkultury młodzieżowe, bunt nie przemija, Katowice 2005.
10. Rola J., Depresja u dzieci, Kraków 2001.
11. Wysocka E., Doświadczanie życia w młodości: problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania, Katowice 2009.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 06-09-2016 08:35)