SylabUZ

Generate PDF for this page

Logic - course description

General information
Course name Logic
Course ID 08.1-WP-PEDD-LOG-C_pNadGenXUZRI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Kilian, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zaznajomienie studentów z najważniejszymi zagadnieniami logiki rozumianej w sensie szerokim, jako obejmującej problemy semiotyki, logiki formalnej i ogólnej metodologii nauk.

Prerequisites

brak

Scope

Logika w sensie szerokim i jej działy. Kategoria „naukowości” i klasyfikacje nauk. Nazwy, stosunki między zakresami, podział logiczny. Odmiany definicji. Błędy w definiowaniu. Wnioskowania dedukcyjne. Elementy klasycznego rachunku zdań. Prawa logiki wyrażone w formułach ze zmiennymi zdaniowymi. Prawa logiki wyrażone w formułach ze zmiennymi nazwowymi: kwadrat logiczny, sylogizm kategoryczny. Wnioskowania zawodne, ale wartościowe poznawczo: wnioskowania redukcyjne (indukcja enumeracyjna, kanony indukcji eliminacyjnej) i nieredukcyjne (wnioskowania przez analogię). Sprawdzanie, dowodzenie, wyjaśnianie a podstawowe problemy ogólnej metodologii nauk. Wybrane problemy komunikacji między użytkownikami języka: przyczyny nieporozumień, zabiegi retoryczne i erystyczne w dyskusji.

Teaching methods

Praca z książką, rozwiązywanie zadań, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie wykonanych zadań. Test wyboru oraz zawierający pytania otwarte. Podstawą zaliczenia jest uzyskanie oceny pozytywnej.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Borkowski L., Elementy logiki formalnej, Warszawa 1972.
  2. Bylica XE "a Bylica P."  P., Naturalizm metodologiczny jako warunek naukowości XE "naukowość"  w kontekście relacji nauki i religii XE "religia" ,  „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2004,  3(51), 163-175.
  3. Jodkowski XE "a Jodkowski K.W."  K. XE "Jodkowski K." , Wspólnoty uczonych, rewolucje naukowe i paradygmaty, Lublin 1990.
  4. Krajewski XE "a Krajewski W."  W., Prawa nauki: przegląd zagadnień metodologicznych, Warszawa 1982.
  5. Kwiatkowski T., Logika ogólna, Lublin 1988.
  6. Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej, Warszawa 1998.
  7. Ziembiński Z., Logika praktyczna, Warszawa 1994.

Further reading

  1. Ajdukiewicz K., Język i poznanie, T. II, Warszawa 1985.
  2. Marciszewski W., red., Logika formalna: zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki, Warszawa 1987.
  3. Marciszewski W., Mała encyklopedia logiki, Wrocław-Warszawa-Kraków 1988.
  4. Pawłowski T., Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa 1978.
  5. Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2000.
  6. Widła T., Zienkiewicz D., Logika, Warszawa 2006.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-07-2016 08:55)