SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychopedagogika - course description

General information
Course name Psychopedagogika
Course ID 05.7-WP-PEDD-P-C_pNadGenJOF55
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Utrwalenie terminologii pedagogicznej. Uuporządkowanie i pogłębienie wiedzy na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki. Ćwiczenie umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii; popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. Ćwiczenie umiejętności optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych.

Prerequisites

brak

Scope

Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania. Teoretyczne nurty pomagania. Koncepcja behawioralna (karanie, nagradzanie); poznawcza (terapia poznawcza Becka i racjonalno-emotywna Ellisa);  psychodynamiczna (mechanizmy obronne, analityczna teoria Junga, indywidualna psychologia Adlera); humanistyczna (pomaganie nastawione na klienta wg Rogersa); egzystencjalna (logo terapia Frankla, psychoterapia według May’a); inne podejścia (strategiczna terapia M. Ericksona).

Teaching methods

Praca z dokumentem źródłowym, symulacja, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Średnia z ocen cząstkowych. Projekt (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – prezentacja treści wraz z zaangażowaniem grupy do pracy; ocena bardzo dobra – prezentacja treści na odpowiednim przykładzie i zaangażowaniem grupy do pracy). Test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%).

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1998.
  2. Grzesiuk L., red., Psychoterapia, Warszawa 1998.
  3. Corey, Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii.
  4. Jung C.G., Archetypy i symbole: pisma wybrane, Warszawa 1981.
  5. Frankl V.E., Homo patiens, Warszawa 1984.
  6. Adler A., Sens życia, Warszawa 1986.
  7. Rogers C.R., Terapia nastawiona na klienta, Wrocław 1991.
  8. Haley J., Niezwykła terapia: techniki terapeutyczne Miltona Ericksona, Gdańsk 1995.
  9. May R., O istocie człowieka: szkice z psychoterapii egzystencjalnej, Poznań 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Kościelniak M., Rozumieć Rogersa, Kraków 2004.
  2. Strelau J., red., Psychologia, Gdańsk 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 07-09-2016 17:19)