SylabUZ

Generate PDF for this page

Social prevention - course description

General information
Course name Social prevention
Course ID 14.0-WP-PEDD-PROSP-C_pNadGenL37T0
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student zdobędzie wiedzę na temat profilaktyki społecznej w Polsce i za granicą. Pozna cele, zadania, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne, obszary skutecznej profilaktyki w szkole i środowisku lokalnym, pozna standaryzowane programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych.

Prerequisites

Podstawowe informacje na temat patologii społecznych oraz niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży oraz jego przyczyn.

Scope

Profilaktyka społeczna – kontrowersje terminologiczne, wyjaśnienie pojęć. Czynniki zagrażające i chroniące. Cele profilaktyki, jej poziomy, rodzaje. Modele profilaktyki. Podstawowe zasady, formy i podstawy prawne tworzenia programów profilaktyki. Programy i działania profilaktyczne. Programy wczesnej interwencji. Podstawowe składniki programów profilaktyki i wczesnej interwencji. Strategie działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży. Profilaktyka w działalności szkoły. Szkolne i środowiskowe programy profilaktyczne. Podstawy prawne działalności profilaktycznej placówek opiekuńczo-wychowawczych. Zasady konstruowania programów profilaktycznych. Standardy programów profilaktycznych. Przegląd wybranych profesjonalnych programów profilaktycznych. Profilaktyka w środowisku otwartym w Polsce i za granicą. Wykorzystanie diagnozy do projektowania programów i realizacji działań profilaktycznych. Rola profilaktyki w neutralizowaniu zachowań aspołecznych. Poznanie działań profilaktycznych w zakresie trzech poziomów profilaktyki w wybranych formach niedostosowania społecznego: uzależnienia od alkoholu oraz współuzależnienia; uzależnienia od narkotyków; profilaktyki agresji i przemocy domowej, profilaktyki sekt i destrukcyjnych subkultur, profilaktyki samobójstw. Procedury postępowania w sytuacji zagrożenia przestępczością i demoralizacją.

Teaching methods

Wykłady – wykład problemowy, wykład dyskusyjny.

Ćwiczenia – dyskusja, pokaz, metody problemowe, gry dydaktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną – test rozszerzony z wiedzy; prezentacja; opracowanie problemowe zagadnień oraz ocena zaangażowania studenta w trakcie projektowania działań profilaktycznych na zajęciach.

Recommended reading

  1. Balcerek-Kałek B., Budowanie szkolnych programów profilaktyki, Warszawa 2003.
  2. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
  3. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.
  4. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998.

Further reading

1.       Dimoff T., Carter S., Jak rozpoznać, że dziecko sięga po narkotyki?, Warszawa 1994.

2.       Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Warszawa 1988.

3.       Knez R., Słonina W., Saper: jak rozminować agresję?, Warszawa 2000.

4.       Kosińska E., Zachyra B., Profilaktyka pierwszorzędowa w szkole: scenariusze zajęć z uczniami, Kraków 2003.

5.       Nowakowski P.T., Sekty: co każdy wiedzieć powinien, Tychy 1999.

6.       Pasek M., Narkotyki przy tablicy, Warszawa 2000.

7.       Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.

8.       Prokop J., Uwaga rodzice! Sekty, Warszawa 1994.

9.       Vogler R.E., Bartz W.R., Nastolatki i alkohol: kiedy nie wystarczy powiedzieć nie?, Warszawa 2002.

10.   Wojcieszek K. Wygrać życie: szkolny program profilaktyki, Kraków 2002.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 07-09-2016 17:31)