SylabUZ

Generate PDF for this page

Theory and practice of vocational counselling - course description

General information
Course name Theory and practice of vocational counselling
Course ID 05.9-WP-PEDD-TPPZ-W_pNadGen4EIQ6
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marcin Szumigraj
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student potrafi: zaprezentować współczesne stanowiska teoretyczne dotyczące kariery i procesu jej wspomagania; porównać i powiązać działania praktyczne w poradnictwie zawodowym z podstawami teoretycznymi; odnieść się krytycznie do celów i metod działania doradców zawodowych.

Prerequisites

Poradoznawstwo, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa, socjologia ogólna.

Scope

Wykłady

Aktualne podstawy prawne poradnictwa kariery w Polsce. Koncepcja trzech etapów interwencji w doradztwie i poradnictwie zawodowym. Teorie cechy i czynnika, psychoanaliza i jej wpływ na poradnictwo kariery. Koncepcja Edwarda Bordina, wpływy psychologii rozwojowej na poradnictwo kariery – koncepcja Donalda Supera, teorie kognitywne – orientacja dynamiczna w poradnictwie kariery – podejście oparte na dylematach, wykorzystanie teorii chaosu w karierze, teoria „przypadków” Johna Krumboltza, podejście narracyjne w poradnictwie kariery.

Ćwiczenia

Konstruowanie kariery Jeana Guicharda, orientacja holistyczna w poradnictwie kariery. Koncepcja „creating the work you love” Ricka Jarow, „akcja ja” Joanny Zugmann i Wernera Lanthalera. Koncepcje socjologiczne w poradnictwie kariery. Poradnictwo grupowe – metoda edukacyjna, kurs inspiracji. Wybrane praktyki działania doradcy zawodowego: techniki autodiagnostyczne, bilans kompetencji, indywidualny plan działania, rola informacji zawodowej.

Teaching methods

Wykłady – wykład tradycyjny.

Ćwiczenia – prezentacja, poznawanie środowiska, dyskusja grupowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie pracy kontrolnej – krytycznej analizy tygodnia pracy doradcy zawodowego w wybranej instytucji poradnictwa zawodowego w formie pisemnej.

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Egzamin w formie testu z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej wykładami oraz literaturą podstawową do przedmiotu. Minimum na uzyskanie zaliczenia testu to 60% poprawnych odpowiedzi.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu będzie wypadkowa ocen z egzaminu i zaliczenia ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.
  2. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Kraków 2005.
  3. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu: przegląd koncepcji teoretycznych, Warszawa 2003.
  4. Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
  5. Herr E.L., Cramer S.H., Planowanie kariery zawodowej, Warszawa 2001.

Further reading

  1. Szumigraj M., Poradnictwo kariery, Warszawa 2011.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 07-09-2016 17:36)