SylabUZ

Generate PDF for this page

Health education and health promotion - course description

General information
Course name Health education and health promotion
Course ID P05.9-WP-PED-EZPZ_pNadGenREQ5V
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowia człowieka i jego biologicznych oraz psychospołecznych uwarunkowań oraz zasad profilaktyki wybranych zaburzeń i chorób. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.

Scope

Pojęcie zdrowia (definicje, ujęcia, modele, czynniki determinujące zdrowie). Zachowania zdrowotne i prozdrowotne (definicja, wyznaczniki, mandala zdrowia). Podstawowe pojęcia: oświata zdrowotna, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna, kultura zdrowotna, pedagogika zdrowia; promocja zdrowia a profilaktyka. Edukacja zdrowotna. Szkoły promujące zdrowie. Najczęstsze problemy zdrowotne dzieci, młodzieży i młodych dorosłych. Zaburzenia odżywiania (bulimia, anoreksja, otyłość, diety). Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie. Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia. Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości. Prawa pacjenta, prawa pacjenta niepełnoletniego, prawa pacjenta w leczeniu psychiatrycznym.

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z książką.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie na ocenę. Weryfikacja efektów kształcenia będzie polegała na ocenie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Bishop G., Psychologia zdrowia: zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000.
  2. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007.
  3. Karski B., red., Promocja zdrowia, Warszawa 1999.
  4. Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna: systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006.
  5. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Warszawa 2008.
  6. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010.

Further reading

  1. Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003.
  2. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie, wartość, edukacja, Kraków 2006.
  3. Kuchcińska M., Kościńska E., red., Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010.
  4. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000.
  5. Sokołowska M., Skoczek G., red., Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000.
  6. Syrek E., Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000.
  7. Woynarowska B., Kapica M., red., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej: stan i oczekiwania, Warszawa 2001.
  8. Woynarowska B., red., Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-08-2016 22:17)