SylabUZ

Generate PDF for this page

Monographic lecture – Criminal behaviour as a subject of biographical research among male and female prisoners - course description

General information
Course name Monographic lecture – Criminal behaviour as a subject of biographical research among male and female prisoners
Course ID 16.9-WP-PEDD-ZPBB-W-S14_pNadGenL7D9W
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Social assistance and sociotherapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań wśród osadzonych kobiet i mężczyzn; zapoznanie z teoriami przestępczymi oraz z teorią przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltersa.

Prerequisites

brak

Scope

Kryminologiczne teorie przestępczości – teorie biologiczne (antropologiczne), teorie psychologiczne, teorie socjologiczne, teorie ekonomiczne, pojęcie stylu życia a teoria przestępczości jako stylu życia Glenna D. Waltera. Wpływ rodziny na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ szkoły, grupy rówieśniczej i grupy kryminogennej na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ instytucji opiekuńczo-wychowawczych i poprawczych na kształtowanie się zachowań przestępczych. Wpływ więzienia na formowanie się zachowań przestępczych. Rozpoznanie przyczyn wkroczenia na drogę przestępczą. Adaptacja do warunków więziennych. Biografia jako metoda badań humanistycznych.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy; dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady i zaliczenie końcowe

Warunkiem i podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w dyskusji.

Recommended reading

  1. Ambrozik W., Historia życia mordercy – analiza przypadku, w: Młodociani mordercy: studia nad agresją i zbrodnią, red. W. Ambrozik, F. Zieliński, Poznań 2003.
  2. Bałandynowicz A., Diagnoza środowisk wychowawczych recydywistów w świetle badań longitudinalnych, [w:] Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, red. W. Kubik, B. Urban, Kraków 2005.
  3. Bauman T., O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Warszawa 1998.
  4. Bonda K., Polskie morderczynie, Warszawa 2009.
  5. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.
  6. Dominicé P., Uczyć się z życia: biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Łódź 2006.
  7. Hołyst B., Kryminologia, Warszawa 2009.
  8. Hurrelmann K., Struktura społeczna a rozwój osobowości, Poznań 1994.
  9. Kowalczyk M.H., Zabójcy i mordercy: czynniki ryzyka i możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych, Kraków 2010.
  10. Mac A., Wczesne dzieciństwo młodocianych przestępców agresywnych, Poznań 2005.
  11. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
  12. Marzec-Holka K., Dzieciobójstwo – przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia, Bydgoszcz 2004.
  13. Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.
  14. Toroń B., Przestępczość skazanych kobiet i mężczyzn w perspektywie biograficznej, Kraków 2013.

Further reading

  1. Babbie E.R., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
  2. Bauman Z., Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.
  3. Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków 2006.
  4. Campbell A., Jej niezależny umysł: psychologia ewolucyjna kobiet, Kraków 2004.
  5. Frazier C.E., Znaczenie dokumentów osobistych biografii dla teorii i praktyki badawczej kryminologii, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Warszawa-Poznań 1990.
  6. Hajduk E., Kulturowe wyznaczniki biegu życia, Warszawa 2001.
  7. Lalak D., Życie jako biografia: podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
  8. Majchrzyk Z., Kiedy kobieta zabija, Warszawa 2009.
  9. Olszewska E., Środowisko rodzinne młodych mężczyzn popełniających przestępstwa, Wrocław 2012.
  10. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-08-2016 22:26)