SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.0-WP-PEDD-PEDO-C_pNadGenUTSNU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Resocialization with targeted therapy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji pedagogicznych; profesjonalna alfabetyzacja edukacyjna; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat pedagogiki ogólnej; zapoznanie z dylematami współczesnej pedagogiki ogólnej; uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady

Pedagogika ogólna a pozostałe subdyscypliny pedagogiczne (pogranicza dyscyplin naukowych). Pedagogika jako nauka antropologiczna i humanistyczna. Naukowy status pedagogiki ogólnej. Pedagogika ogólna a przemiany cywilizacyjne. Wielości współczesnych pedagogii i zróżnicowania ich recepcji. Pedagogika ogólna a praktyka edukacyjna. Powstanie i ewolucja tożsamości pedagogiki. Wieloaspektowość podstawowych pojęć pedagogicznych. Studia nad językiem pedagogiki. Naukoznawcze i metodologiczne przesłanki ujmujące współczesne myślenie o pedagogice ogólnej.

Ćwiczenia

Cechy pedagogiki jako nauki. Pedagogika na tle zmian zachodzących w społeczeństwie. Pedagogie wychowania. Relacje między teorią a praktyką pedagogiczną. Pedagogika a nauki o wychowaniu.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – metody podające, dyskusja moderowana

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Forma zaliczenia wykładów: egzamin. Warunkiem zaliczenia wykładu jest rozwiązanie testu sprawdzającego efekty kształcenia w zakresie wiedzy z wynikiem, co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91-100%), dobry plus (81-90%), dobry (71-80%), dostateczny plus (61-70%), dostateczny (51-60%). W celu uzyskania oceny pozytywnej należy opanować treść wykładanego materiału oraz zapoznać się z treściami literatury uzupełniającej.

Ćwiczenia

Wiedza zostanie sprawdzona w formie prac sprawdzających – kartkówek. Przewiduje się przeprowadzenie trzech piętnastominutowych kartkówek nawiązujących do zagadnień omawianych na ćwiczeniach. Studentowi postawione zostaną zarówno pytania o charakterze teoretycznym jak i praktycznym. Każda kartkówka może zostać oceniona maksymalnie na 6 pkt. Warunkiem zaliczenia kartkówki jest zdobycie minimum 3,5 pkt. Całkowita ilość punktów możliwa do uzyskania wynosi 18.

Ocena końcowa

Ocena końcowa: bdb 18-16 punktów; db 15-13 punktów; dst 12-10,5 punktów.

Recommended reading

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  2. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  3. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
  4. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  5. Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, T. I, Toruń 2003.

Further reading

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Gnitecki J., red., Pedagogika jako formacja intelektualna refleksji we współczesnym dyskursie humanistycznym, Poznań 2005.
  3. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-07-2016 16:26)