SylabUZ
Course name | Wykład monograficzny: Logopedia XXI wieku w obliczu wielokulturowości |
Course ID | 05.9-WP-PEDD-ML-W |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Resocialization with targeted therapy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit |
Zapoznanie studentów z: nowymi kierunkami rozwoju logopedii związanymi z migracją ludności, terminologią dotyczącą dwu-/wielokulturowości, dwu-/multilingwizmu, aspektem historycznym bilingwizmu, skutkami bi-/multilingwizmu dla rozwoju i funkcjonowania człowieka oraz mitami i wynikami badań naukowych dotyczących bi-/multilingwizmu, rolą współczesnego logopedy we wspomaganiu rozwoju mowy dzieci biligwalnych.
brak
Nowe wyzwania dla logopedii jako nauki w obliczu migracji ludności. Ustalenia terminologiczne: dwu i wielokulturowość, dwujęzyczność, bilingwizm, bilingwalizm wielojęzyczność, multilingwizm, multilingwalizm, bilingwizm naturalny, dwujęzyczność „sztuczna” (kultywowana). Dwujęzyczność w ujęciu historycznym. Współczesne modele dwujęzycznego (wielojęzycznego) umysłu. Rodzaje bilingwizmu. Zjawisko immersji (zanurzenia) i submersji (wchłonięcie, zacierania się języka). Fakty naukowe i mity dotyczące bilingwizmu. Prozdrowotne znaczenie bilingwizmu. Strategie nauczania języka drugiego: osoby, miejsca i czasu. Społeczne skutki bilingwizmu. Bilingwizm a funkcjonowanie uczniów w szkole. Bilingwizm a rozwój mowy. Bilingwizm a zaburzenia mowy. Logopeda bilingwalny - rola i zadania zawodowe logopedów w XXI wieku. Co rodzice i pedagodzy powinni wiedzieć o dwujęzyczności, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Wykład tradycyjny, prezentacje multimedialne, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wiadomości z zajęć realizowanych zastosowaniem metody wykładu oraz samodzielnej pracy z książką Wykład i zaliczenie końcowe: Pozytywna ocena z udziału w dyskusji z treści bieżących i samodzielnie opracowanych przez studenta oraz pozytywna ocena (50% poprawnych odpowiedzi) ze sprawdzianu końcowego z treści wykładów.
1. Rocławska-Daniluk M., Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011.
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 13-07-2016 16:14)