Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy w zakresie postaw i zachowań etycznych w pracy Policji, Służby Więziennej i innych formacji działających z użyciem środków przymusu, z uwzględnieniem praw i wolności obywatelskich. Kolejnym celem zajęć jest wskazanie możliwości oddziaływania probacyjnego na osoby, które złamały normy prawa karnego i zróżnicowane podejście do problematyki kary kryminalnej.
Prerequisites
znajomość kodeksu karnego, kodeksu karnego wykonawczego, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.
Scope
Wykłady:
Znaczenie konstytucji w procesie resocjalizacji. Europejska Konwencja Praw Człowieka. Prawa i wolności obywatelskie. Wykonywanie kary pozbawienia wolności w świetle konstytucji. Podstawy penologii, kara jako przedmiot badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych. Pojęcie zła w karze kryminalnej. Sens kary jako fenomen kultury. Fatum jako źródło kary. Definicja kary kryminalnej i jej znaczenie. Socjologia kary.
Ćwiczenia:
Pojęcie deontologii zawodowej; rodzaje i charakter norm etyki zawodowej; geneza i rola kodeksów etyki zawodowej; argumenty za i przeciw tego typu pozaprawnym regulacjom. Główne nakazy etyczne funkcjonariuszy służb mundurowych: godność, odwaga cywilna i bezkompromisowość, patriotyzm, legalność i posłuszeństwo prawu, uczciwość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, umiejętność dochowania tajemnicy, kompetencja i staranność, solidarność zawodowa, lojalność etc. Analiza poszczególnych kodeksów etyki zawodowej służb mundurowych
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Recommended reading
Bałandynowicz A., Filozofia probacji. Podstawy aksjologiczne systemu sprawiedliwego karania, [w:] System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Bulenda T., Musiadłowski R. (red.). Warszawa 2003
Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja Z Udziałem Społeczeństwa, Wyd. II Warszawa 2011
Bałandynowicz A., Ludzie bez szans. Studium adaptacji społecznej recydywistów. Warszawa 1991.
Grosch P., Etyka, Poznań 1995
Karaźniewicz J., System polskiego więziennictwa na tle europejskich standardów resocjalizacji i readaptacji skazanych, [w:] E. Dynia, Cz.P. Kłak, Europejskie standardy ochrony praw człowieka a ustawodawstwo polskie, Rzeszów 2005
Ossowska M., Podstawy nauki o moralności, Wrocław 1994
Pierzchała K., System probacji. Niezależność i godność człowieka w kontekście reintegracji społecznej, „Probacja” II/2015.
Further reading
Bauman Z., Etyka ponowoczesna, Warszawa 2012
Bulenda T., Hołda Z., Rzepliński A., Prawa człowieka a zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie w polskim prawie i praktyce jego stosowania, [w:] Z. Hołda, A. Rzepliński (red.), Zatrzymanie i tymczasowe aresztowanie a prawa człowieka, Lublin 1992
Ciepły F., Idea resocjalizacji w prawie karnym, [w:] B. Kałdon (red.), Profilaktyka, resocjalizacja, rewalidacja pomocą rodzinie, Sandomierz - Stalowa Wola 2007
Czerniakiewicz J., Etyka policji i próba zestawienia głównych pojęć, [w:] J. Czerniakiewicz (red.), Wybrane zagadnienia etyki policji, Szczytno 1995
Czarnik T., Prawo i jego podstawy moralne, [w:] J. Pawlica (red.), Etyka a prawo i praworządność. Materiały IX Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, Kraków 1997
Hołyst B., Problemy etyki w działalności Policji, [w:] A. Nowak (red.), Problemy nauk penalnych, Katowice 1996
Z. Kępa, A. Szerauc (red.), Ku etycznym zasadom służb mundurowych, Płock 2009
Rauhut R., Etyka zawodowa, Szkoła Policji w Pile, Piła 2008
Szczepaniak P., Kara pozbawienia wolności a wychowanie, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 2005, nr 49
Sztuka M., Biel K., Resocjalizacja wobec tajemnicy zła, Kraków 2010
Notes
Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 12-07-2016 22:22)