SylabUZ
Course name | German Language Teaching Methodology |
Course ID | 05.1-WH-FGP-DNJN-Ć-S14_pNadGenRJOZF |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Philology / German Philology |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | german |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit |
Lecture | 30 | 2 | 30 | 2 | Exam |
Celem nadrzędnym przedmiotu jest przygotowanie przyszłych nauczycieli języka niemieckiego do przyjęcia postawy Uczenia się przez całe życie (Lebenslanges Lernen – Life Long Learning). W tym celu niezbędne jest wypracowanie mechanizmów, umożliwiających samodzielne i systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych w przyszłości, w szczególności dbanie o ciągły własny rozwój intelektualny i umysłowy. Poza tym aktualne jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie nauczania języka niemieckiego z wykorzystaniem współczesnych materiałów glottodydaktycznych.
Zaliczona praktyka pedagogiczna i dydaktyczna w semestrze II i III oraz ugruntowane umiejętności przygotowywania i prowadzenia zajęć dydaktycznych z uczniami na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
Doskonalenie umiejętności rozwijania i kontroli poszczególnych modułów kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu języka obcego. Opanowanie umiejętności metodycznych o charakterze interdyscyplinarnym z różnych dziedzin nauki: psychologii, dydaktyki i językoznawstwa stosowanego. W ramach tego podejścia realizowane będą następujące zagadnienia:
- Teoretyczne podstawy z zakresu psychologii uczenia się (behawioryzm, kognitywizm, teorie przetwarzania informacji;
- Dydaktyczne podstawy nauczania języków obcych (np. charakterystyka procesu nauczania i zapamiętywania, różnice w nauczaniu/uczeniu się dzieci, młodzieży i dorosłych, problemy w nauce i możliwości ich zapobiegania);
- Lingwodydaktyczne uwarunkowania (np. język nauczania, strategie i techniki nauczania języka przygotowanie autorskich materiałów i podręczników).
W wymiarze praktycznym głównym zadaniem będzie tworzenie własnych materiałów nauczania dla określonych grup uczących się języka niemieckiego i kształtowanie umiejętności samooceny oraz doskonalenie własnego warsztatu dydaktycznego oraz autonomicznego uczenia się języka niemieckiego jako narzędzia przyszłej pracy zawodowej.
Wykład analityczny i konwersatoryjny, aktywizujący słuchaczy oraz wymagający reakcji na stawiane pytania i hipotezy; praca samodzielna i w grupach, dyskusja panelowa, debata „za i przeciw”, gry dydaktyczne, zadania kształcące umiejętność dokonywania wyborów i podejmowania decyzji.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywność i zaangażowanie na zajęciach. Przygotowanie własnego scenariusza lekcji do szkoły ponadgimnazjalnej w oparciu o autorski materiał i zaprezentowanie go w wersji Power Point. Egzamin można zaliczyć opracowując i demonstrując tzw. Scenario – kompleksowy materiał dydaktyczny do nauki języka niemieckiego do celów zawodowych (język fachowy).
Bimmel, Peter / Rampillon, Ute (2000): Lernerautonomie und Lernstrategien. München;
Fremdsprache Deutsch (2008): Textkompetenz.; (2000): Übersetzen im Deutschunterricht; (1999): Neue Medien im Deutschunterricht.
Gajek, E. (2002): Komputery w nauczaniu języków obcych. Warszawa.
Heyd, Gertraude (1991): Grundwissen für den Unterricht in DaF. Frankfurt/Main;
Neuner, Gerhard (red.): Fernstudieneinheiten aus der Reihe: „Deutsch als Fremdsprache und Germanistik“. Goethe-Institut München;
Rampillon, Ute (1995): Lernen leichter machen. Deutsch als Fremdsprache. Ismaning;
Tellmann, Udo / Müller-Trapet, Jutta / Jung, Matthias (2012): Berufs- und fachbezogenes Deutsch. Grundlagen und Materialerstellung nach dem Konzept von Idial4P. Handreichungen für Didaktiker. Universität Göttingen;
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2012): IDIAL4P: Materialien für den berufsbezogenen Deutschunterricht nach dem Konzept von Idial4P. Online-Module. In: http://idial4p-center.org
Börsch, Sabine (1987): Die Rolle der Psychologie in der Sprachlehrforschung. Tübingen;
Edmondson, Willis/House, Juliane (1993): Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen;
Łuczak-Łomża, Aleksandra / Metera-Debaene, Ewelina (2002): Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków obcych. Warszawa.
Pfeiffer, Waldemar (2001): Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań.
Wilczyńska, Weronika (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Poznań;
Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew (2000): Schreiben. Selbstlernmaterial. Dresden
Brak
Modified by dr Tadeusz Zuchewicz (last modification: 10-09-2016 15:35)