SylabUZ

Generate PDF for this page

SPHERE OF RESEARCH AND DEVELOPMENT - course description

General information
Course name SPHERE OF RESEARCH AND DEVELOPMENT
Course ID 14.8-WZ-ZarzP-SBR-W-S15_pNadGenDYF6S
Faculty Faculty of Economics and Management
Field of study Management
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. inż. Piotr Dzikowski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu ekonomiki i zarządzania procesami innowacyjnymi jako głównych kategorii i dominant rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju, regionów i podmiotów gospodarczych. Nabycie umiejętności analizy i prognozy  zmian innowacyjnych i technologicznych na świecie.

Prerequisites

----

Scope

Pojęcie innowacyjnego etapy procesu innowacyjnego. Miejsce działalności B+R w procesie innowacyjnym. Atrybuty działalności B+R. Genealogia i rozwój metod zarządzania obszarem B+R. Istota i formy współpracy sfery B+R z przemysłem. Identyfikacja i charakter instytucjonalno-rynkowych determinant aktywności badawczo-rozwojowej w gospodarce. Endogeniczne uwarunkowania działalności badawczo-rozwojowej w układach mikrogospodarczych. Generowanie i transfer wiedzy w procesach B+R. Znaczenie marketingu w sferze badań i rozwoju. Zarys polityki badawczo-rozwojowej w wybranych krajach UE. Rola rządu i organizacji pozarządowych w kształtowaniu obszarów aktywności badawczo-rozwojowej w Polsce. Sektor prywatny w stymulowaniu badań i rozwoju w przedsiębiorstwach. Znaczenie europejskich organizacji ponadnarodowych w aktywizacji sektora B+R.

Teaching methods

Wykład: wykład z elementami konwersatoryjnymi, prezentacja multimedialna, wykorzystanie metody case study, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Uzyskanie zaliczenia wiąże się z uzyskaniem co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu do którego listę pytań wcześniej udostępniono do opracowania przez studentów.

Recommended reading

  1. Świadek A., Regionalne systemy innowacji w Polsce, Difin, Warszawa  2011.
  2. Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej, red. W. Janasz, Difin, Warszawa 2009
  3. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2006
  4. Gospodarka oparta na wiedzy i innowacyjność przedsiębiorstw-wybrane zagadnienia, red. nauk. K. Mieszkowski, K. Piech, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2011
  5. Poznańska K., Sfera badawczo-rozwojowa i przedsiębiorstwa w działalności innowacyjnej, Instytut Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2001.
  6. Janasz W., Kozioł K., Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2007

Further reading

  1. Innowacyjność w skali makro i mikro, red. nauk. B. Kryk, K. Piech, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2009.
  2. Grudzewski W. M., Hejduk I., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa 2004
  3. Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę, red. G. Kobyłko, M. Morawski, Difin, Warszawa 2006
  4. Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002

Notes


Modified by dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (last modification: 15-09-2016 21:16)