SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia procesów poznawczych |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PPPoz-Ć-S14_pNadGen98ION |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Dostarczenie wiedzy z zakresu przedmiotowego , ukształtowanie umiejętności rozumienia mechanizmów procesów poznawczych , uwrażliwienie na istotność tych procesów dla rozumienia szerokiego spektrum funkcjonowania psychologicznego w normie i patologii.
wiedza z zakresu wprowadzenia do psychologii i psychologii ogólnej
Rozumienie procesów poznawczych w psychologii.
Rola procesów poznawczych w funkcjonowaniu jednostki .
Właściwości procesów poznawczych.
Podstawowe pojęcia psychologii poznawczej: reprezentacje umysłowe, przetwarzanie informacji, pojęcia, schematy, wiedza.
Percepcja: główne cechy percepcji, procesy „bottom – up” oraz „top – down”.
Pamięć: pojęcie, pamięć jako zdolność i jako proces, rodzaje, procesy i stadia pamięci, modele pamięci. Procesy pamięciowe: fazy procesu zapamiętywania (zapamiętywanie, przechowywanie, odpamiętywanie), zawodność pamięci czyli psychologia naocznego świadka.
Uwaga: rozumienie uwagi, funkcje uwagi, teorie uwagi, związek uwagi z percepcją.
Uczenie się: pojęcie uczenia się, podstawowe rodzaje uczenia się.
Wyobraźnia: rozumienie wyobraźni i wyobrażenia, teoria podwójnego kodowania Paivio, związek wyobraźni z procesami psychicznymi.
Myślenie: natura myślenia, podstawowe rodzaje myślenia, teoria myślenia Barona .Rozumowanie: rozumowanie dedukcyjne, indukcyjne, warunkowe, probabilistyczne, nieformalne. Rozwiązywanie problemów: charakterystyka procesu rozwiązywania problemów, teorie rozwiązywania problemów, strategie, heurystyki
Procesy językowe i produkcja mowy: charakterystyka języka, rozumienie języka, natura mówienia, relacje komunikacja werbalna – niewerbalna. Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy Schachtera, Lazarusa ,Zajonca), rola emocji w procesach poznawczych.
Procesy językowe i produkcja mowy: charakterystyka języka, rozumienie języka, natura mówienia, relacje komunikacja werbalna – niewerbalna.
Współzależność procesów poznawczych i emocjonalnych: poglądy Schachtera, Lazarusa ,Zajonca), rola emocji w procesach poznawczych.
wykład tradycyjny , wykład konwersatoryjny , praca z książką , praca w grupach , dyskusje problemowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia-na ocenę składają się wyniki osiągnięte na kolokwium(60%), ocena z prezentacji (20%) oraz ocena aktywności na zajęciach (20%). Wykład-ocena egzaminu w formie testu pisemnego .Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) oraz ocena z egzaminu (50%).
Eysenck M.W., Keane M.T., Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Hove 2010.
Maruszewski T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Kahneman, D., Pułapki myślenia. Poznań 2012.
Kolańczyk, A. , Fila-Jankowska, A. Pawłowska-Fusiara, M. Sterczyński R., Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu. Gdańsk 2004.
Maruszewski, T., Psychologia poznania Umysł i świat. Gdańsk 2011.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza. Warszawa 2006.
Chlewiński Z., Psychologia poznawcza, Gdańsk 2007
Falkowski A., Zaleśkiewicz T., Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka. Warszawa 2011.
Goldstein .B.,Cognitive Psychology: Connecting mind, research and everyday experience. Belmont 2007.
Kosslyn .M., Rosenberg, .S., Psychologia. Kraków 2006.
Maruszewski T. (2005,Pamięć autobiograficzna. Gdańsk 2005.
Nęcka E., Człowiek – umysł – maszyna. Kraków 2005.
Sternberg R., Sternberg K.,Cognitive Psychology. London 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:12)