SylabUZ

Generate PDF for this page

Personality psychology - course description

General information
Course name Personality psychology
Course ID 14.4-WP-PSChM-POs-Ć-S14_pNadGen9W37A
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia kliniczna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 7
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 45 3 27 1,8 Credit with grade
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej rozumienia osobowości, jej funkcjonowania i jej złożonej natury. Przyswojenie wiedzy o różnych podejściach teoretycznych do tego zagadnienia oraz umiejętność ich rozumienia, rozróżniania oraz stosowania do analizy konkretnych przypadków.

Prerequisites

Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw psychologii, historii myśli psychologicznej, psychologii procesów poznawczych i psychologii rozwoju człowieka.

Scope

Zagadnienia wprowadzające: specyfika nauki o osobowości, definicje osobowości, założenia przyjmowane w tworzeniu teorii osobowości, kryteria oceny teorii osobowości. Pychodynamiczne ujęcie osobowości – Freud oraz jego następcy. Kierunki i uwarunkowania rozwoju osobowości według koncepcji humanistycznych (Rogers, Maslow). Wątek organicystyczny i wątek fenomenologiczny w koncepcjach humanistycznych. Osobowość jako zespół cech: Allport, Cattell, Eysenck. Podejście leksykalne w badaniach osobowości. Costa i McCrae: pięcioczynnikowy model osobowości (Wielka Piątka). Redukcjonistyczne ujęcie osobowości w koncepcjach behawiorystycznych. Koncepcje osobowości wypracowane w psychologii społecznego uczenia się (Rotter, Bandura, Mischel). Poznawcze podejście do osobowości - wczesne koncepcje: Kelly’ego teoria konstruktów osobistych, Rokeacha koncepcja umysłu dogmatycznego. Struktura i funkcje osobowości. Poznawcze składniki osobowości według koncepcji współczesnych. Struktura Ja: poznawcza podstawa integracji zachowania. Emocjonalne i motywacyjne składniki osobowości oraz funkcje osobowości. Perspektywy integracji teorii osobowości.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, praca w grupach, metoda przypadków.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Egzamin pisemny w oparciu o treści poruszane na wykładzie

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną - ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, jak również z punktów z przygotowanej prezentacji bądź referatu, a także pracy pisemnej.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  • Pervin L.A. Psychologia osobowości. Gdańsk, 2002.

  • Pervin L.A., John O.P. Osobowość. Teoria i badania. Kraków, 2002.

  • Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa, 2003.

  • Pervin L.A., Cervone D. Osobowość, teoria i badania. Kraków, 2011.

  • Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.). O osobowości praktycznie wszystko. Ćwiczenia z psychologii osobowości. Warszawa, 2006.

  • Ashcraft D. Teorie osobowości. Studia przypadków. Warszawa, 2001.

Further reading

  • Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. Teorie osobowości. Warszawa, 2006..

  • Gałdowa A. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków, 1999.

  • Niedźwieńska A. (red.) Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Kraków, 2005.

  • Zimbardo Ph. G., Johnson R.L., McCann (2010). Psychologia osobowości, Warszawa: 2010.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 01-09-2016 14:35)