SylabUZ
Course name | Personality psychology |
Course ID | 14.4-WP-PSChM-POs-Ć-S14_pNadGen9W37A |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Psychology / Psychologia kliniczna |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 7 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Credit with grade |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Exam |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej rozumienia osobowości, jej funkcjonowania i jej złożonej natury. Przyswojenie wiedzy o różnych podejściach teoretycznych do tego zagadnienia oraz umiejętność ich rozumienia, rozróżniania oraz stosowania do analizy konkretnych przypadków.
Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw psychologii, historii myśli psychologicznej, psychologii procesów poznawczych i psychologii rozwoju człowieka.
Zagadnienia wprowadzające: specyfika nauki o osobowości, definicje osobowości, założenia przyjmowane w tworzeniu teorii osobowości, kryteria oceny teorii osobowości. Pychodynamiczne ujęcie osobowości – Freud oraz jego następcy. Kierunki i uwarunkowania rozwoju osobowości według koncepcji humanistycznych (Rogers, Maslow). Wątek organicystyczny i wątek fenomenologiczny w koncepcjach humanistycznych. Osobowość jako zespół cech: Allport, Cattell, Eysenck. Podejście leksykalne w badaniach osobowości. Costa i McCrae: pięcioczynnikowy model osobowości (Wielka Piątka). Redukcjonistyczne ujęcie osobowości w koncepcjach behawiorystycznych. Koncepcje osobowości wypracowane w psychologii społecznego uczenia się (Rotter, Bandura, Mischel). Poznawcze podejście do osobowości - wczesne koncepcje: Kelly’ego teoria konstruktów osobistych, Rokeacha koncepcja umysłu dogmatycznego. Struktura i funkcje osobowości. Poznawcze składniki osobowości według koncepcji współczesnych. Struktura Ja: poznawcza podstawa integracji zachowania. Emocjonalne i motywacyjne składniki osobowości oraz funkcje osobowości. Perspektywy integracji teorii osobowości.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, praca w grupach, metoda przypadków.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład: Egzamin pisemny w oparciu o treści poruszane na wykładzie
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną - ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta, jak również z punktów z przygotowanej prezentacji bądź referatu, a także pracy pisemnej.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
Pervin L.A. Psychologia osobowości. Gdańsk, 2002.
Pervin L.A., John O.P. Osobowość. Teoria i badania. Kraków, 2002.
Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa, 2003.
Pervin L.A., Cervone D. Osobowość, teoria i badania. Kraków, 2011.
Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.). O osobowości praktycznie wszystko. Ćwiczenia z psychologii osobowości. Warszawa, 2006.
Ashcraft D. Teorie osobowości. Studia przypadków. Warszawa, 2001.
Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. Teorie osobowości. Warszawa, 2006..
Gałdowa A. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Kraków, 1999.
Niedźwieńska A. (red.) Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Kraków, 2005.
Zimbardo Ph. G., Johnson R.L., McCann (2010). Psychologia osobowości, Warszawa: 2010.
Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 01-09-2016 14:35)