SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pomiędzy zdrowiem a chorobą - problemy życia codziennego |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PZaCh |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze złożonymi biologicznymi, społecznymi i psychicznymi uwarunkowaniami ludzkiego funkcjonowania oraz zarysowanie czterech podstawowych obszarów życia, które zazwyczaj wiążą się z poczuciem optymalnego życia lub jego brakiem. Dotyczą one adekwatnego pozytywnego stosunku do siebie (związanego m.in. z samorozwojem), miłością (związaną z relacjami społecznymi z osobami znaczącymi), pracą oraz problemem śmierci ( własnej lub bliskich).
Brak.
Zagadnienia zdrowia człowieka: pojęcie zdrowia fizycznego i psychicznego, rozumienie choroby i życie z nią. Optymalne życie a życie idealne. Styl życia a zdrowie człowieka. Rola i znaczenie stresu w życiu człowieka. Właściwości podmiotowe determinujące odporność vs. podatność na stres; strategie zapobiegania ; strategie redukcji napięcia. Stres i choroby. Radzenie sobie z sytuacją choroby, relacje lekarza-pacjent, doświadczenia hospitalizacji. Psychologia wobec wybranych problemów zdrowotnych. Śmierć i umieranie. Żałoba prawidłowa i patologiczna. Problemy życia codziennego: m.in. lęk, nieśmiałość, konflikty, uzależnienia. Czynniki wpływające na poczucie satysfakcji życiowej i kontroli nad swoim życiem. Rola myślenia i emocji w radzeniu sobie z wymaganiami życiowymi. Znaczenie samooceny, poczucia własnej wartości, przekonań, oczekiwań, nadziei. Zasoby osobiste jednostki. Cielesność człowieka w kontekście zdrowia i choroby. Cele życiowe i ich znaczenie w kształtowaniu się zdrowia psychicznego. Elastyczność w działaniu jako warunek radzenia sobie ze zmianą. W pogoni za szczęściem … (subiektywne rozumienie szczęścia, nastawienie na jego osiągnięcie, doświadczanie zadowolenia z życia a pogoń za szczęściem).
Wykład klasyczny i problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusje grupowe, zajęcia praktyczne - analizy przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (50% wartości oceny) oraz ocena uzyskana po zakończeniu ćwiczeń z przedmiotu (50% wartości oceny) ,w której skład wchodzą: oceny cząstkowe uzyskane w wyniku indywidualnej aktywności studenta, aktywne uczestnictwo studenta w pracy zespołowej oraz sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Lindley P.A., Joseph S. Ed. (2007) Psychologia pozytywna w praktyce, PWN , Warszawa
Martin P. (2000) Umysł , który szkodzi. Mozg, zachowanie, odporność i choroba,. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
Sęk H. Ed. (1991). Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.
Bishop G. (2000). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Astrum
Kofta M., 2001, Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN, Warszawa
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-07-2016 15:19)