SylabUZ
Course name | Theory and Practice of Translation |
Course ID | 09.4-WH-FRMP-TPP-Ć-S14_gen780DH |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Philology / French language in business communication with second roman language |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | french |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Poznawanie i utrwalanie podstawowych wiadomości z zakresu teorii i problematyki przekładu (procedury i techniki tłumaczeniowe, kwestie ekwiwalencji, najczęstsze błędy tłumaczeniowe, itp.), utrwalanie metodologii związanej z tłumaczeniem tekstów ogólnych (świadomość niektórych zagrożeń związanych z pracą przekładową, z nieprzystawalnością systemów, interferencją językową, itp.), stworzenie możliwości praktycznej nauki przekładu (tłumaczenia tekstów z języka polskiego na francuski i z języka francuskiego na polski, teksty o zróżnicowanej tematyce i różnym stopniu trudności), doskonalenie kompetencji przekładowych (usprawnianie własnego warsztatu przekładowego), językowych i komunikacyjnych (rozumienie tekstu, interpretacja tekstu, utrwalanie słownictwa, dostosowywanie słownictwa do tematyki i typu tekstu, praca nad poprawnością językową wypowiedzi), umiejętność świadomego korzystania z tzw. narzędzi tłumaczeniowych.
Znajomość języka francuskiego co najmniej na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
1. Podstawowe zagadnienia z zakresu problematyki przekładu:
• procedury i techniki tłumaczeniowe,
• metodologia tłumaczenia,
• zagadnienia przekładalności (ekwiwalencja, odpowiedniość, leksyka bezekwiwalentna),
• elementy kulturowe w przekładzie,
• interferencja międzyjęzykowy,
• praca z tekstem użytkowym, zróżnicowanym tematycznie i pragmatycznie, itp.
2. Językowe aspekty pracy z tekstem wyjściowym i docelowym:
• tłumaczenia z języka polskiego na francuski i z języka francuskiego na polski mniejszych lub większych sekwencji tekstowych (zdania, wyrażenia, artykuły prasowe), zróżnicowanych tematycznie (m.in. szkolnictwo, podróże, czas wolny, Internet, zdrowie, bankowość, itd.) i pragmatycznie (teksty reklamowe, ulotki informacyjne, artykuły prasowe, dokumenty administracyjne, fragmenty wybranych tekstów specjalistycznych, itp.),
• praca nad sprawnością rozumienia, interpretowania i reekspresji tekstu, oraz nad poprawnością językową i stylistyczną formułowanych wypowiedzi,
• praca nad leksyką w obrębie mniejszych lub większych dziedzin tematycznych (utrwalanie słownictwa, dostosowywanie słownictwa do tematyki i typu tekstu),
• utrwalanie leksyki za pomocą licznych ćwiczeń leksykalnych i tłumaczeniowych, itp.
Prezentacja, dyskusja, warsztaty ćwiczeniowe, rundka, praca w grupach, praca z tekstem źródłowym, praca na tekstach paralelnych, itp.
Zajęcia mają charakter konwersatoryjny i ćwiczeniowy. Studenci skłaniani są m.in. do szybkich ripost i reagowania na punktowe, problemowe pytania i zagadnienia, do samodzielnej i zespołowej pracy, itp.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Obowiązkowe zaliczenia bieżącego materiału ćwiczeniowego w formie krótkich testów (elementy teorii, leksyka). Tłumaczenie 2-4 tekstów z języka polskiego na francuski i/lub z języka francuskiego na polski. Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Wybrane teksty autentyczne, użytkowe, prasowe, reklamowe i administracyjne.
1. Lewicki R., (2000), Obcość w odbiorze przekładu, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej .
2. Pieńkos J., (1993), Tłumacz we współczesnym świecie, Warszawa: PWN
3. Hejwowski K., (2009), Kognitywno-komunikacyjna teoria przekładu, Warszawa: PWN.
4. Wojtasiewicz O., (2007), Wstęp do teorii tłumaczenia, Warszawa : Translegis.
Modified by dr Liliana Kozar (last modification: 30-08-2016 17:55)