SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology - course description

General information
Course name Sociology
Course ID 14.2-WP-PSChM-PPP-Ć-S14_pNadGenR2I80
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Bazuń
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 30 2 18 1,2 Exam

Aim of the course

Przekazanie wiedzy o różnorodnych procesach i zjawiskach życia zbiorowego w wymiarze teoretycznym i empirycznym. Ukazanie ludzi w ich wzajemnych stosunkach oraz instytucji i procesów społecznych, które kształtują życie społeczne na poziomie mikrostruktur oraz makrostruktur.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykład:

  • Społeczeństwo – przedmiot socjologii.

  • Wyłanianie się tej dyscypliny w XIX wieku; przedmiot socjologii i jej miejsce wśród innych nauk; interdyscyplinarny charakter socjologii, orientacje teoretyczno-metodologiczne XX wiecznej socjologii; wyobraźnia socjologiczna.

  • Człowiek i jego aktywność.

  • Człowiek jako istota społeczna i twórca społecznego świata. Kategorie opisujące ludzką aktywność: zachowania, działania społeczne, interakcje i stosunki społeczne Socjalizacja i kontrola społeczna. Więź społeczna. Rodzaje i typy styczności. Wzajemne oddziaływania. Stosunki i zależności społeczne. Koncepcja aktora społecznego, problem podmiotowości i sprawstwa.

  • Całości społeczne.

  • Kategorie opisujące całości społeczne: zbiorowości, grupy i społeczeństwa. Właściwości i typologie grup i społeczeństw. Instytucja a organizacja społeczna.

  • Zróżnicowanie i nierówności społeczne.

  • Systemy społeczne, struktury społeczne i sieci. Stratyfikacja społeczna: klasy i warstwy. Funkcje i geneza nierówności społecznych.

  • Kultura: normy i wartości, symbole i znaczenia.

  • Kultura jako system regulujący działania społeczne, narzędzie komunikacji społecznej i symboliczne uniwersum.

  • Różnorodność kulturowa: sub- a kontrkultura, relatywizm, a uniwersalizm kulturowy.

  • Współczesność w pigułce.

  • Kwestie i problemy współczesnego świata. Wybrane problemy: rodzina i jej transformacje; ubóstwo - underclass, alkohol i przemoc, ekskluzja i inkluzja społeczna.

  • Wybrane metody i techniki badań społecznych użyteczne w pracy psychologa.

 

Ćwiczenia:

  • Socjologia jako nauka i jako forma świadomości.

  • Aktywność człowieka: działania społeczne, interakcje społeczne, stosunki społeczne.

  • Całości społeczne: grupy społeczne, zbiorowości społeczne, naród, etniczność, rasa.

  • Struktura społeczna: pozycje społeczne, stratyfikacja społeczna, ruchliwość społeczna.

  • Kultura – pojęcie, typy, elementy kultury

  • Kultura jako przymus: kontrola społeczna i dewiacja.

  • Wybrane kwestie i problemy społeczne.

  • Wybrane metody i techniki badań społecznych użyteczne w pracy psychologa.

 

Teaching methods

WYKŁAD: Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

ĆWICZENIA: Dyskusja moderowana, praca z tekstem

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunek zaliczenia ćwiczeń to napisanie eseju oraz aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach. Tematy zaproponowanych esejów odzwierciedlają potrzebę odwołania się do treści uwzględnionych w efektach. Esej zaliczeniowy powinien być: swobodną interpretacją danego zjawiska lub danego problemu, niesystemowy, refleksyjny, powinien ukazywać nowe ujęcie znanego tematu, tekst powinien mieć charakter asocjacyjny. Zaliczenie będzie możliwe poprzez nawiązanie przez studenta do zagadnień z zakresu socjologii poruszanych na zajęciach, nawiązanie do literatury (podstawowej i uzupełniającej) przedmiotu, nawiązania do artykułów w czasopismach branżowych np. "Studia Socjologiczne”, „Przegląd Socjologii Jakościowej” etc.

Test egzaminacyjny. Warunkiem przystąpienia do testu egzaminacyjnego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Test składa się z 20 pytań zamkniętych, wielokrotnego wyboru. Pytania obejmują problematykę omawianą na wykładach i na ćwiczeniach. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie z testu co najmniej 50% punktów możliwych do zdobycia, tj. min.10 punktów. Student, który uzyska 10 – 12 punktów otrzymuje ocenę dostateczną; 12,5 – 13,5 punktów otrzymuje ocenę dostateczną z plusem; 14 – 16 punktów otrzymuje ocenę dobrą; 16,5 – 17,5 punktów otrzymuje ocenę dobrą z plusem, 18 - 20 punktów otrzymuje ocenę bardzo dobrą.

Recommended reading

  • Szacka B., Wstęp do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

  • Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002.

  • Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2004.

  • Bauman, Z., Socjologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1996.

  • Nowak S., Metody badań socjologicznych, Warszawa 1965.

Further reading

  • Frysztacki K., Socjologia problemów społecznych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009

  • Sztompka P., Boguń-Borowska M., (red.) Socjologia codzienności, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008.

  • Aronson E., Człowiek, istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

  • Olechnicki K., Załęcki P., Słownik socjologiczny, Graffiti BC Toruń 1998.

  • Tyszka Z., Współczesne rodziny polskie – ich stan i kierunek przemian, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.

  • Studia Socjologiczne

  • Kultura i Społeczeństwo

  • Przegląd Socjologii Jakościowej

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 13-07-2016 22:22)